تاریخ : Fri 06 Oct 2023 - 21:54
کد خبر : 85791
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

چرا اولین هفته فرهنگی در شهر تهران اهمیت دارد؟

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چرا اولین هفته فرهنگی در شهر تهران اهمیت دارد؟

گفت‌وگو با دکتر شایان، معاون سیاسی_ اجتماعی فرمانداری تهران درخصوص رویداد«هفته فرهنگی تهران» که برای اولین بار اجرا می شود را بخوانید.

 *با توجه به هفته فرهنگی‌ای که در شهر تهران پیش رو داریم، توضیحاتی در مورد بازه زمانی این رویداد فرهنگی، نحوه اطلاع رسانی از برنامه‌ها به مردم و به طورکلی جزئیات برنامه‌ها ارائه بدهید. 

هفته فرهنگی تهران با توجه به دستورالعملی که از سازمان اجتماعی وزارت کشور به همه استانداری ها اعلام شده و در این دستور آمده است؛ که همه استان ها یک هفته را به عنوان هفته فرهنگی داشته باشند لذا در تهران هم یک هفته به عنوان هفته فرهنگی انتخاب شده. در شهر تهران از 14 الی 21 مهرماه به عنوان هفته فرهنگی شهر تهران نامگذاری شده. دلیل این نامگذاری این هست که  امروز، روزِ تهران هست روزی که این شهر به صورت رسمی از سوی مجلس شورای ملی به عنوان پایتخت انتخاب شد.

برای برگزاری این رویداد یک هفته‌ای جلسه های متعددی با محوریت موضوعات فرهنگی و توسط فرمانداری تهران برگزار شد زیرا دستورالعمل ها به فرمانداری ها و استانداری ها ابلاغ شده بود. از دیگر نهاد هایی که در برگزاری این رویداد نقش دارند شورای فرهنگی استان نیز بود. در مجموع تصمیم گرفته شد که امروز به عنوان آغازین روز هفته فرهنگی تهران انتخاب بشود. این تصمیم طی جلسات با کمیسیون اجتماعی شهرداری و به خصوص خانم«مردانی پور» گرفته شد. به طور کلی دستگاه های فرهنگی در شهر تهران دعوت کردیم و طی چندین جلسه تصمیم گرفته شد تا هفته فرهنگی از امروز به مدت یک هفته آغاز بشود.

هدف از این اقدام معرفی دستاوردها، الگوها، آداب و رسوم، سنت ها و شخصیت های فرهنگی و همچنین معرفی مکان های فرهنگی به اقشار مردم است.

در تهران 25 دستگاه به صورت رسمی برنامه های روزانه ای که دارند را به فرمانداری اعلام کرده‌اند. ویژگی‌ای که برنامه ها دارند تعدد و تکثر است. این برنامه ها چندین بار چیدمان و پالایش شده اند تا در نهایت یک جدول از برنامه ها تهیه شد و مشخص شده که 120 برنامه از طرف 25دستگاه به صورت غیرمتمرکز در تهران انجام خواهد شد. 17 برنامه به صورت مستمر برگزار خواهد شد که فراوانی آنها به 200 برنامه میرسد. برنامه های مستمر هر روز اجرا می شوند. در این هفته شهرداری تهران و تمامی سازمان های تابعه و مناطق آن، مجمعا 94 برنامه داشتند و 140 برنامه مستمر به صورت روزانه داشتند.

نکته ای که در مورد رویداد فرهنگی تهران وجود دارد این هست که این اتفاق برای اولین بار هست. پیش از این شهرداری «هفته تهران» را برگزار می کرده که ضوابط مخصوصی داشته مثلا بازه زمانی و تعداد روزها متغیر بوده است. اما ما در فرمانداری در خصوص «هفته فرهنگی» و بازه زمانی آن به توافق دقیق رسیده‌ایم و تاریخ مشخص شده از 14 الی 21 مهرماه هست و همه دستگاه ها در این باره به توافق جمعی رسیدند تا برنامه هایی که پیش رو دارند را انجام بدهند.

* یکی از اهداف هفته فرهنگی تقویت نشاط بین اقشار مختلف مردم هست در این باره بیشتر توضیح بدید ضمنا بفرماید که از میان عناوین مطرح شده در برنامه ها کدام از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هست و از چه جهت؟

در درجه اول باید بگوییم که موضوع فرهنگی یک موضوع تدریجی است یعنی اگر در جامعه‌ای ارزش های فرهنگی بخواهد ایجاد و یا تقویت شود نیازمند استمرار در آن کار فرهنگی هست. هفته فرهنگی فقط می تواند در یک بازه زمانی الگوها و دستاوردها را معرفی کند و البته به این نکته نیز باید توجه داشت که شهرتهران وسعت و گستردگی بالایی دارد. برای رسیدن به هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی، ما این موضوع را در قالب جشنواره های فرهنگی و یا مثلا برنامه های مختلفی مانند روزجهانی کودک که در هفته پیشرو داریم طرح ریزی کردیم. موضوعاتی که می تواند به شهروندان ما کمک بکند در شناخت فرهنگی مثل موزه گردی، تهران شناسی، اردوهایی که برای دانش آموزان طراحی شده در برنامه ها در نظرگرفته شده است. پیش تر هم اشاره شد با توجه به گستردگی تهران سعی براین است که برنامه ها را به صورت متمرکز انجام ندهیم، مثلا در روستاهای تهران برنامه های مختلف فرهنگی در نظر گرفته شده مانند نمایشگاه هایی که در مصلی تهران هم به همت معاونت ریاست جمهوری در حال انجام است که به دلیل روز روستاها و عشایر هست و این را با هفته فرهنگی ارتباط دادیم و در این راستا در شهر تهران جشنواره های فرهنگی، مسابقات مختلف ورزشی را از طرف اداه کل ورزش و دیگر دستگاه ها ترتیب دادیم. همچنین کلاس‌های آموزشی در نظر گرفتیم. یکی از مباحثی که در هفته فرهنگی به آن توجه شده بحث محیط زیست هست. از برنامه هایی که در این راستا تنظیم شده«روز پاکسازی رودخانه کن» هست که به صورت یک کار نمادین و به همت اداره بهزیستی شهر تهران انجام می شود.

البته شور و نشاط مولفه های مختلفی دارد که تلاش شده در دل برنامه گنجانده بشود و در سطح مناطق تهران به صورت غیرمترکز بدان پرداخته شده. اگر ما این برنامه ها را متمرکز می کردیم و یک نقطه مشخصی را انتخاب میکردیم به دلیل وسعت جغرافیای شهر تهران با مشکل مواجه می شدیم و مردم به راحتی نمی توانستند در برنامه ها شرکت بکنند. برای حل این مشکل و پوشش بهتر برنامه ها غیرمتمرکز و مستمر در حال پیگیری و اجرا هستند. این نوع ابلاغ برنامه ها از این جهت در سیاستگذاری ما قرار داده شده که مردم بتوانند راحت تر در برنامه ها شرکت کنند.

* با توجه به این که برنامه های هفته فرهنگی با شرکت مردم رسمیت پیدا میکند؛ در مورد نحوه اطلاع رسانی به مردم در خصوص اجرای برنامه ها بیشتر توضیح بدید؟

بعضی از برنامه ها برای دستگاه های خاص هستند و کارمندان همان دستگاه در برنامه شرکت می کنند. یا برای مثال برنامه برای دانش‌اموزانی هست که جامعه هدف آموزش و پرورش می باشند و در این هفته برنامه های متعدد برای آنها در نظر گرفته شده است. یا شرکت کنندگان از فعال های ثمن های مختلف هستند که خود آنها نیز با بخشی از مردم ارتباط دارند این ها با جامعه هدف خاص ارتباط دارند و به آنها در خصوص برنامه ها اطلاع رسانی می کنند. هر دستگاه موظف هست که از طریق مراجع ذیربط اطلاع رسانی انجام بدهد. باز هم در این جا وسعت تهران و تعدد برنامه ها موضوعیت دارد و البته فرهنگ همیشه از  موارد مظلوم است. ما حدود شش یا هفت ماه روی برنامه های هفته فرهنگی کار کردیم و قطعا کاستی هایی نیز وجود دارد اما آن طور که باید و شاید فضای جامعه و خبرگزاری ها و نه حتی صداو سیما به آن نپرداختند علی رغم این که سازمان ما با خیلی ارگان ها مکاتبه کرده است. تقریبا این موضوع خیلی دیده نشده اما در خصوص اطلاع رسانی اگر بخواهم پاسخ شما را بدهم، ما این طور ابلاغ کردیم که دستگاه ها و سازمان ها خودشان اطلاع رسانی بکنند. ضمنا ما به تمامی خبرگزاری ها نامه فرستادیم و با شبکه پنج صداو سیما و نیز رادیو تهران نیز مکاتبه کردیم و بعضی از این ارگان ها اعلام آمادگی کردند که در این هفته به این موضوع بپردازند. فرمانداری تهران هم در صفحه ای که در اختیار دارد برنامه های سازمان و برنامه های شهرداری را مفصلا اطلاع رسانی کردیم و به سایر سازمان ها نیز  برنامه ها را ابلاغ کردیم که هم در برنامه ها شرکت کنند و گزارشی برای فرمانداری تهران بفرستند.

* دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات را به صورت جزئی تر معرفی می‌کنید؟

شهرداری تمام مناطق تهران به همراه تمامی سازمان هایی که دارند مثل سازمان برج میلاد، سازمان گردشگری برج میلاد، سازمان مدیریت حمل و نقل و پایانه های مسافربری که مسابقه «تهران من» را با موضوع مکان های گردشگری در دستور کار دارند، برای موضوع مدیریت پسماند تورهای آزادگردی درنظر گرفته شده است و دوره های آموزشی مدیریت تفکیک پسماند در نظر گرفته شده؛ زیرا ما موضوع فرهنگی را فقط فیلم و سریال در نظر نمی گیریم. اعتقاد ما در این هفته فرهنگی این بوده که ما باید به بیان و معرفی ارزش و الگوهای فرهنگی نیز بپردازیم. در این راستا ما سازمان انتقال خون را دعوت کردیم تا اهدای خون و اهدای زندگی یک کار ارزشمندی هست را ترویج کنیم. یک ازرش فرهنگی که منجر به یک رفتار میشود. ما از سازمان انتقال خون خواستیم تا اطلاعاتی در خصوص تعداد نفراتی که در تهران خون اهدا میکنند را در اختیار ما بگذارند. ما برای این یک عنوان طراحی کردیم که «اهدای زندگی» نام دارد. بنا شده تا سازمان انتقال خون در این ایام پایگاه های سیارش را در برخی اداراتی که تقاضا دارند مستقر کند تا طی این اقدامات بتوانیم این الگوی فرهنگی را ترویج کنیم. 

سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و سازمان تبلیغات در تهران از دیگر سازمان هایی هستند که در هفته فرهنگی کمک کردند. سازمان تبلیغات برنامه ای دارد تحت عنوان «نشر خوبی ها» که قرار شد از افرادی که در این کار شرکت کردند؛ تقدیر و تشکر به عمل بیاید و کار آنها به عنوان یک الگو در جامعه معرفی بشود.

آموزش و پرورش برای جامعه هدف خودش برنامه های متنوعی نظیر شرکت در نماز جمعه دانش‌آموزی تحت عنوان «تهران و محراب» در نظر گرفته شده است. از دیگر برنامه ها میتوان به معرفی مکان های تاریخی تهران و شرکت در فرهنگسراهای تهران برای دانش‌آموز ها در نظر گرفته شده است.

* هفته فرهنگی بیشتر گروه سنی جوان و نوجوان را در برمیگیرد؟

البته در هفته فرهنگی صرفا به یک گروه سنی خاص نظیر جوان و نوجوان پرداخته نشده و سعی بر این است که همه گروه ها در برنامه ها لحاظ بشوند. مثلا برای سالمندان هم برنامه هایی در هفته فرهنگی در نظر گرفته شده است به این صورت که سالمندان الگوهایی مثل مسابقات ورزشی، تورهای گردشی و کلاس‌های آموزشی و مهارتی در راستای بحث سالمندان و حتی روستائیان و کودکان برنامه هایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای روز کودک با سازمان بهزیستی و کانون رشد فکری کودکان همفکری هایی صورت گرفته تا بتوانیم برنامه های مفصلی اجرا کنیم.

جمعیت هلال احمر ایستگاه های فرهنگی برای محلات کم‌برخوردار ایجاد کرده و روی موضوعاتی نظیر زلزله و الگوهای رفتاری لازم در زمان وقوع آن لازم است مانور میکند. این موارد جزئی از بیان الگوهای فرهنگی است که باید در هفته فرهنگی به آن ها پرداخت. از قومیت ها و قوام مختلفی که در تهران وجود دارند نیز در جشنواره های فرهنگی در روستاها استفاده کردیم و سعی کردیم آنها را نیز معرفی کنیم.