تاریخ : Thu 05 Oct 2023 - 03:22
کد خبر : 85716
سرویس خبری : نقد روز

فضای ورزش به صورت کامل به بازار سپرده شده است

سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر:

فضای ورزش به صورت کامل به بازار سپرده شده است

سینا کلهر مهرماه 1400 به‌عنوان معاون فرهنگی و توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان معرفی شد. او در گفت‌وگویی تفصیلی به سوالات موجود در حوزه ورزش‌های همگانی پاسخ داده است. او می‌گوید مشکل اساسی امروز ما عدم فرهنگ‌سازی در رابطه با ورزش کردن است. معاون وزیر ورزش و جوانان در این گفت‌وگو همچنین به فرآیند طبقاتی شدن ورزش در جامعه نیز پرداخته است.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: سوالات پیرامون مساله ورزش‌های همگانی بسیار است. اینکه با وجود تمام شعارها چرا همچنان خلأهای قانونی وجود دارد یا اینکه اساسا مشکل و چالش معاونت ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان چیست؟ سینا کلهر مهرماه 1400 به‌عنوان معاون فرهنگی و توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان معرفی شد. او در گفت‌وگویی تفصیلی به سوالات موجود در حوزه ورزش‌های همگانی پاسخ داده است. او می‌گوید مشکل اساسی امروز ما عدم فرهنگ‌سازی در رابطه با ورزش کردن است. معاون وزیر ورزش و جوانان در این گفت‌وگو همچنین به فرآیند طبقاتی شدن ورزش در جامعه نیز پرداخته است. در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی «فرهیختگان» با سینا کلهر را می‌خوانید.

*در ذهنیت و نظام سبد مصرفی و رفتاری ما ایرانی‌ها یا اینکه ورزش کردن قرار ندارد یا آخرین آیتم است.

*پرداختن به وضعیت ورزش همگانی در رسانه‌ها به همین گزاره برمی‌گردد که وضع ورزش همگانی خراب است. یکی از خرابی‌ها این است که رسانه ما درباره ضرورت و آثار مثبت و منفی پرداختن و نپرداختن به وضعیت ورزش همگانی توسط رسانه‌ها، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

*این مساله مهمی است که چرا مطالبه نمی‌شود. همان کسی که در رابطه با استقلال و پرسپولیس مطالبه می‌کند، یا کسی که درباره تیم‌های ملی و چمن مطالبه می‌کند؛ به‌نحو عجیبی هیچ مطالبه‌ای درباره اینکه چرا خودش نمی‌تواند ورزش کند ندارد و هیچ سوالی نمی‌پرسد.

*اصل سوم قانون اساسی ما می‌گوید که تربیت بدنی رایگان است. 

*ما مسائل جدی در مسائل نشاط، آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های مختلف داریم. خیلی از اینها با ورزش کاهش پیدا می‌کنند و از بین می‌روند. یعنی ما اگر یک واحد در ورزش هزینه کنیم، ده‌ها واحد در هرکدام از مواردی که نام بردم، کاهش خواهیم داشت. 

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.