تاریخ : Thu 28 Sep 2023 - 01:15
کد خبر : 85377
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

قیمت بلیت کنسرت به یک میلیون تومان می‌رسد

تاخیر کنسرت‌ها از کجا آب می‌خورد؟

قیمت بلیت کنسرت به یک میلیون تومان می‌رسد

ماه صفر هم به اتمام رسید و خبر چندانی از کنسرت‌های پاپ نیست. رسانه‌ها برای این تاخیر دلایلی چون حضور نداشتن خوانندگان در داخل کشور را عنوان کرده‌اند اما حقیقت آن است که دلیل اصلی این اتفاق، افزایش سرسام‌آور قیمت سالن‌ها است.

مجتبی اردشیری، خبرنگار: ماه صفر هم به اتمام رسید و خبر چندانی از کنسرت‌های پاپ نیست. رسانه‌ها برای این تاخیر دلایلی چون حضور نداشتن خوانندگان در داخل کشور را عنوان کرده‌اند اما حقیقت آن است که دلیل اصلی این اتفاق، افزایش سرسام‌آور قیمت سالن‌ها است که البته آمدن رونالدو، هیچ تاثیری روی آن نگذاشته است چون این سالن‌ها چندهفته قبل از آمدن رونالدو، این افزایش قیمت را لحاظ کردند.  12 روز از اتمام ماه صفر می‌گذرد و این انتظار وجود داشت تا دوستداران کنسرت، پس از دو ماه، به بازاری که طی چهار ماه نخست امسال رونق کم‌سابقه‌ای پیدا کرده بود، شور و نشاط دیگری ببخشند و آمارهایی را رقم بزنند که راندمان اجرای زنده امسال را به یک عدد بی‌سابقه برساند.  اما در کمال تعجب از شب گذشته، درگاه فروش بلیت برای چند خواننده باز شده است که همین تاخیر در بازگشت کنسرت‌ها مبین چند نکته است: نخست آنکه این کنسرت‌ها تنها برای پنج خواننده است و هیچ حرارت خاصی مبنی‌بر پیشی‌گرفتن خوانندگان از یکدیگر در اجرای زنده را ایجاد نکرده است. دوم آنکه بیشتر این کنسرت‌ها در سالن میلاد که هیچ افزایش قیمتی را شاهد نبود، برگزار خواهد شد و سوم هم آنکه افزایش قیمت تنها به اندازه 100 هزار تومان در‌نظر گرفته شده که با این رقم، سقف بلیت به 795 تومان رسیده است.  نکته جالب این افزایش آن است که برخلاف کنسرت‌های پیش از ایام سوگواری محرم و صفر که چندین ردیف ابتدایی مشمول سقف قیمت بلیت می‌شدند، حالا این ردیف‌ها بیشتر شده‌اند و ردیف‌های بعد از این رقم نیز قیمت بالایی دارند. بدین ترتیب که تا صندلی‌های وسط سالن، به قیمت 700 هزار تومان نرخ‌گذاری شده‌اند که نشان می‌دهد برگزارکنندگان اگرچه سقف قیمت بلیت را به‌جای یک میلیون تومان، حدود 800 هزار تومان در‌نظر گرفته‌اند اما بابت جبران کسری، ردیف‌های بیشتری از سالن را مشمول قیمت سقف و قیمت‌های نزدیک به سقف در‌نظر گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که اختلاف قیمت صندلی وسط سالن با قیمت صندلی ردیف اول، کمتر از 100 هزار تومان است. این کنسرت‌های کم‌رمق درحالی درگاه خود را باز گذاشته‌اند که تصور می‌شود حجم قابل‌توجهی از کنسرت‌گذاران، تمایل چندانی برای برگزاری کنسرت ندارند. اتفاقی که شاید همگان تصور می‌کردند، دو سه روز پس از پایان ماه صفر اجرایی می‌شود اما این اتفاق تا امروز جریان داشته و هنوز هیچ کنسرت پاپی در تهران و شهرستان‌ها برگزار نشده است. خبرنگار «فرهیختگان» به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد دلیل واقعی عدم‌برگزاری کنسرت طی روزهای اخیر، بالا رفتن افسارگسیخته قیمت سالن‌هاست و این مورد تنها دلیل برگزارنشدن کنسرت در پایتخت است. 

با توجه به فرآیند آماده‌سازی‌های سالن که در سراسر دنیا پیش از آغاز کنسرت وجود دارد، تیم‌های آماده‌سازی دکور گروه‌های موسیقی از بامداد روز کنسرت، سالن را در اختیار می‌گیرند و می‌توانند از نیمه‌شب، مشغول نصب تجهیزات فنی، دکور و... شوند، درحالی‌که در ایران این‌گونه است که غالبا صبح روز کنسرت، سالن را به یک برنامه و همایشی اجاره داده و رقم هنگفتی دریافت می‌کنند و توقع دارند وقتی سالن را ساعت سه تحویل می‌دهند، همه تجهیزات موسیقی ظرف سه تا چهار ساعت باقی‌مانده نصب شود و کنسرت هم سروقت برگزار شود، بنابراین یکی از دلایل تاخیر در اجرای به‌موقع کنسرت‌ها، دیر تحویل دادن سالن است. این افزایش سرسام‌آور هزینه سالن‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بلیت بالای یک میلیون تومانی برای هر کنسرت، فشار را بر دوست‌داران اجرای زنده بیشتر کرده و کنسرت را به کالای لوکسی تبدیل می‌کند که تنها در اختیار طبقه خاصی قرار خواهد داشت.  به‌نظر می‌رسد که هیچ نظارتی روی قیمت‌گذاری سالن‌های کنسرت وجود ندارد و یکی از مواردی که تهیه‌کنندگان موسیقی نسبت به آن گله‌مند هستند سالن‌های در اختیار شهرداری است. درحالی‌که یکی از وظایف شهرداری ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است اما اکنون و با این قیمت‌ها، مانعی جدی در مسیر برقراری فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرار داده شده است. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.