تاریخ : Thu 21 Sep 2023 - 08:23
کد خبر : 85057
سرویس خبری : سیاست

محور صحبت‌های بایدن در سازمان ملل

حاشیه نشست مجمع عمومی ؛

محور صحبت‌های بایدن در سازمان ملل

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت:«باید گام‌های زیادی برای توسعه بانک جهانی برداریم و تامین اعتبار مالی برای کشورها صورت بگیرد.»

توسعه بانک جهانی: باید گام‌های زیادی برای توسعه بانک جهانی برداریم و تامین اعتبار مالی برای کشورها صورت بگیرد. رئیس بانک جهانی خواست 25 میلیارد دلار برای این بانک تامین اعتبار صورت بگیرد.
هوش مصنوعی: فناوری هوش مصنوعی هم می‌تواند بالقوه قوی باشد و هم می‌تواند خطرات زیادی به‌همراه داشته باشد. باید اطمینان حاصل کنیم که وسایل به‌شکل درست و برای فرصت‌های مناسب استفاده بشود از قدرت و فناوری هوش مصنوعی استفاده کنیم و با رهبران جهان و رقیبان مطمئن شویم که از قدرت درست هوش مصنوعی استفاده شود.
تروریسم: می‌خواهیم کشورها و شبکه‌ها پاسخگو باشند و کشورهایی که توطئه می‌چینند از هم بپاشند.
آفریقا: در آفریقا، آنگولا و کنگو می‌خواهیم همکاری‌ها را بالا ببریم که مخصوصا امنیت غذایی تامین شود.
جی20 و اسرائیل: در گروه جی‌20 گفتیم که می‌خواهیم هندوستان از طریق عربستان‌سعودی به اروپا و اسرائیل وصل شود و این امر کمک می‌کند خاورمیانه بهتری داشته باشیم که اسرائیل هم بتواند پیوند بهتری با همسایگانش داشته باشد... خوب است که بتوانیم نهایتا دو کشور برای اسرائیل و فلسطینی‌ها داشته باشیم.
چین: خیلی روشن بگویم که می‌خواهیم رقابت با چین را به‌صورت مسئولانه مدیریت کنیم تا تبدیل به درگیری و برخورد نشود... اگر آنها تجاوز کنند، ما به تجاوز پاسخ می‌دهیم. حاضریم در موارد مختلف با چین صحبت کنیم.
بحران اقلیمی: در دنیا با بحران اقلیمی مواجه هستیم؛ بحران گرمای بی‌سابقه در چین، حریق‌های جنگی در آمریکای شمالی و جنوب اروپا، در شاخ آفریقا شاهد خشکسالی هستیم و سیل فاجعه‌بار در لیبی. اگر اتکای خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش ندهیم، بحران ادامه پیدا خواهد کرد.
سلاح اتمی: روسیه از پیمان استارت نو خارج شد، این رفتار غیرمسئولانه بود... با ایران به خاطر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده برخورد می‌کنیم و می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.
روسیه: می‌خواهیم جنگ اوکراین و روسیه پایان پیدا کند. روسیه این توانایی را دارد که جنگ را به پایان برساند و به‌تنهایی مسئول این جنگ است... اگر اجازه بدهیم که اوکراین تقسیم بشود، هیچ کشوری امن و امان پیدا خواهد کرد؟