تاریخ : Wed 20 Sep 2023 - 16:40
کد خبر : 85039
سرویس خبری : جامعه

«ال‌نینو» ناجی تشنگی ایران خواهد شد؟

یافته‌های جدید هواشناسی؛

«ال‌نینو» ناجی تشنگی ایران خواهد شد؟

با توجه به این که امسال پدیده «ال‌نینو» رخ می‌دهد؛ انتظار می رود بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان ۱۴۰۲ و به خصوص در نیمه غربی ایران به حد نرمال و فراتر از نرمال برسد.

طی سال منتهی به پایان سال گذشته، پدیده لانینو باعث شد بارش‌های پاییزی ایران از نرمال کمتر باشد. به همان نسبت نیز ال‌نینو از غرب تا شرق اقیانوس آرام را دچار تغییر دما و به طبع تغییر گردش جوی،‌ آب‌وهوای مناطق مختلف می کند.

ال نینو  پدیده ای است که هر چند سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود و امسال طبق پیش بینی ها قرار است پاییز و زمستان پربارشی را برای ایران رقم بزند. دانشمندان علوم جو و اقیانوس مدت‌هاست که کشف کرده‌اند ناهنجاری‌های فشار و دمای اقیانوسی (ال-نینو و لانینا) نقش مهمی در گردش‌های جوی و آب و هوا در مقیاس‌های کوچک و بزرگ ایفا می‌کنند و به ویژه در فصل سرد که سامانه‌های جوی پرفشار حاکم می‌شوند، این موضوع صادق است . 

 اصولا پدیده‌هایی مانند ال‌نینو که پدیده هایی عظیم و بزرگ‌مقیاس هستند را می‌توان برای آب‌وهوا ۶ ماه تا یک سال آینده پیش‌بینی کرد، اما برای پدیده‌هایی مانند جریان نائو (NAO) فقط می توان برای ۱۵ روزآتی این پدیده را پیش بینی کرد. هم اینک ۸ تا ۱۰ مرکز جهانی هستند که مدل های فصلی را پیش بینی می کنند. این مراکز امسال اعلام کرده اند که ال‌نینو رخ خواهد داد. اما این به معنای بارش های شدید و زیادتر از نرمال در کشور نخواهد بود جرا که بارش ها به شاخصه های متعددی وابسته هستند و وقوع ال‌نینو تنها نمی تواند ملاکی باشد برای پربارش بودن.

منبع: خبرآنلاین