تاریخ : Tue 19 Sep 2023 - 05:30
کد خبر : 84950
سرویس خبری : ورزش

شرایط جسمی شهربانو مانند رونالدو است

سرمربی تیم ملی ووشو بانوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شرایط جسمی شهربانو مانند رونالدو است

رقابت‌های ووشو بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو از روز یکشنبه 2 مهرماه آغاز خواهد شد و نمایندگان ساندا بانوان کشورمان کار خود را برای افتخارآفرینی برای کشورمان آغاز خواهد کرد.

مهدی منصرف، خبرنگار گروه ورزش: رقابت‌های ووشو بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو از روز یکشنبه 2 مهرماه آغاز خواهد شد و نمایندگان ساندا بانوان کشورمان کار خود را برای افتخارآفرینی برای کشورمان آغاز خواهد کرد. در این دوره بازی‌های آسیایی نیز مانند دوره گذشته، شهربانو و الهه منصوریان در دو وزن ساندا بازی‌های آسیایی خواهند بود و این بار قطعا تلاش خواهند کرد تا رنگ مدال‌های نقره خود را تبدیل به طلا کنند. حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو چهارمین حضور الهه منصوریان در این مسابقات است و او امیدوار است پس از کسب دو مدال نقره و یک مدال برنز سرانجام طلسم کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی را شکسته و این مدال را نیز به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند. منصوریان در تمامی دوره‌های حضور خود همواره در سد حریفان چینی گرفتار شده است و برای حضور در هانگژو با حضور در مسابقات و تمرینات در کشور چین به دنبال این است تا این بار توانایی‌های خود را به رخ چینی‌ها بکشد.

شهربانو منصوریان نیز پس از ناکامی در کسب مدال در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون و مدال نقره بازی‌های آسیایی، در 37 سالگی و آخرین حضور در این رویداد به دنبال مدال طلا خواهد بود تا پایان خوشی بر دوران قهرمانی خود داشته باشد.

از طرفی خواهران منصوریان فارغ از ‌انگیزه‌های شخصی در این دوره تلاش خواهند کرد تا طلسم مدال طلای خدیجه آزادپور در بازی‌های آسیایی 2010 را به‌عنوان تنها مدال طلای ساندای بانوان بشکنند و پس از 13 سال دوباره این مدال خوشرنگ را به ویترین افتخارات ووشو کشور اضافه کنند.

راضیه طهماسبی، سرمربی تیم ملی ساندای بانوان هیچ شکی در توانایی خواهران منصوریان ندارد اما تاکید دارد به هیچ عنوان نباید با توقعات و فشار روحی و روانی کار این ورزشکاران را در هانگژو سخت کرد. گفت‌وگوی سرمربی تیم ملی ساندای بانوان با «فرهیختگان» را در زیر بخوانید.

شرایط خواهران منصوریان را در آستانه اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو چگونه می‌بینید؟

خدا را شکر بچه‌ها هیچ مشکل آسیب‌دیدگی ندارند و با تمریناتی که در طی این مدت انجام دادند آماده حضور در بازی‌های آسیایی هستند. ما سرحال و باانگیزه به دنبال این هستیم جزء تیم‌هایی باشیم که چراغ اول را روشن می‌کنیم و بهترین مدال‌ها را برای ورزش کشورمان کسب می‌کنیم. هر آنچه که در این مدت لازم بوده است را انجام دادیم و هیچ‌کدام از بچه‌ها برای این مسابقات کم‌فروشی نکردند. نکته مثبت بازیکنان ما شناخت فضا و جو بازی‌های آسیایی است و این موضوع می‌تواند به آنها کمک کنند تا با خیال راحت توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به شرایط وزنی خواهران منصوریان، وزن‌کشی هرروزه مشکلاتی را ایجاد نخواهد کرد؟

اگر بچه‌ها بتوانند به فینال برسیم از روز 2 تا 6 مهرماه هر روز مسابقه دارند. بچه‌ها باید هر روز شش صبح وزن‌کشی کنند. این شرایط را در مسابقات جهانی سال 98 داشتیم، اما در آن مسابقات اوزان بازیکنان ما به‌گونه‌ای بود که نیاز نبود در حداقل وزن باشند. این شرایط را در مردادماه در اردوهای تیم ملی شبیه‌سازی کردیم و بچه‌ها در دو روز مسابقه دادند و خدا را شکر از کیفیت فنی آنها کم نشد و درحال حاضر نیز شرایط خوبی دارند.

با توجه به توانایی خواهران منصوریان توقعات زیادی برای مدال‌آوری آنها وجود دارد. این موضوع باعث فشار روحی و روانی روی آنها نخواهد شد؟

خوشبختانه هدف بچه‌ها کسب مدال طلای مسابقات است تا جای خالی این مدال را در ویترین افتخارات‌شان پر کنند. این ‌انگیزه خیلی به ما کمک خواهد کرد تا دست به دست هم بدهیم و فقط برای طلا برویم، اما به‌عنوان سرمربی هیچ‌وقت به بازیکنان خود فشار نمی‌آورم که حتما باید برای مدال طلا برویم. از مسئولان ورزش کشور می‌خواهیم فقط این توقع را از بچه‌ها نداشته باشند، اما بدانند و به ما اطمینان داشته باشند که برای کسب همان مدال می‌رویم. فقط نمی‌خواهیم این فشار را روی بچه‌ها بگذاریم و در وهله اول می‌خواهیم خودشان باشند و بهترین بازی را انجام بدهند و شک نکنید وقتی با بهترین عملکرد از روی سکو پایین بیایند نتیجه همان برد خواهد بود.

ملی‌پوشان ما در دوره‌های گذشته همواره در سد چینی‌ها گرفتار شدند. فکر می‌کنید این بار نیز شاهد فینال ایران و چین باشیم؟

دوست داریم این اتفاق بیفتد و بچه‌ها در فینال به چینی‌ها بخورند. امیدوارم این اتفاق بیفتد و شانس نیز با ما یار باشد تا این بار با شکست آنها به مدال طلا برسیم. امتیاز مثبت ما این است که الهه بازیکن باتجربه‌ای است و وقتی با یک حریف دوبار بازی کند، در مرتبه دوم خیلی راحت‌تر است. این اتفاق در حال افتادن است و الهه با همان حریف چینی بازی خواهد داشت که در جاکارتا با او بازی کرد. با توجه به این شناخت از لحاظ روانی الهه آماده‌تر است. از طرفی آنها نیز بازیکن ما را آنالیز می‌کنند و الهه در چین خیلی شناخته شده است و حتی از او یک مستند درست کردند. همان‌طور که ما حریف الهه را می‌شناسیم آنها نیز او را به‌خوبی می‌شناسند. روی حریف شهربانو شناختی نداریم و بازیکن جدیدی است. فقط می‌دانیم از کدام باشگاه چین می‌آید و چه سبکی بازی می‌کند. مربی او را می‌شناسیم و هم‌تیمی‌های او را دیدیم که به چه صورت مبارزه می‌کنند.

شهربانو منصوریان در شرایطی در بازی‌های آسیایی این دوره در چین حاضر می‌شود که 37 ساله است. بالا رفتن سن این قهرمان باعث نگرانی نخواهد شد؟

شاید باورتان نشود زمانی که در اوج تمرینات ضربان شهربانو را می‌گیریم مانند یک بازیکن جوان است. به نظر من شرایط بدنی شهربانو منصوریان مانند کریستیانو رونالدو است که می‌گویند بدنش مانند یک جوان 28 ساله است. یک سال از شهربانو کوچک‌تر هستم، اما از لحاظ بدنی شهربانو اصلا یک بانوی 37 ساله نیست و مانند یک ورزشکار 30 ساله آماده است. شرایط قلبی و تنفسی شهربانو زمانی که در پیست می‌دویم خیلی بهتر از بازیکن 30 ساله ما است.