تاریخ : Mon 18 Sep 2023 - 05:04
کد خبر : 84892
سرویس خبری : ورزش

کسب 4 مدال در هانگژو دور از واقعیت نیست

امیر اوجاقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کسب 4 مدال در هانگژو دور از واقعیت نیست

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو از اول مهرماه به صورت رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز خواهد شد تا قاره آسیا در مدت 16 روز درگیر مهم‌ترین رویداد ورزشی خود باشد.

مهدی منصرف، خبرنگار گروه ورزش: نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو از اول مهرماه به صورت رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز خواهد شد تا قاره آسیا در مدت 16 روز درگیر مهم‌ترین رویداد ورزشی خود باشد. ووشو یکی از رشته‌های اعزامی به این مسابقات است که با توجه به پتانسیل مدال‌آوری برای ورزش کشورمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. ووشو با حضور در هانگژو نهمین حضور رسمی خود را در تاریخ بازی‌های آسیایی پشت سر خواهد گذاشت و در این دوره نیز ملی‌پوشان ساندا و تالو کشورمان از امیدهای کسب مدال و بهبود جایگاه کاروان کشورمان در رده‌بندی نهایی هستند. در دو دوره ابتدایی برگزاری مسابقات ووشو تنها رقابت‌های تالو برگزار شد و ایران در این دو دوره نماینده‌ای نداشت، اما از بازی‌های آسیایی 1998 شاهد برگزاری رقابت‌های ساندا نیز بودیم و در طی این شش دوره همواره نمایندگان کشورمان موفق به کسب مدال در این رویداد شدند. حسین اوجاقی با کسب نخستین مدال نقره ساندا اولین ورزشکار کشورمان بود که موفق به مدال‌آوری در رشته ووشو شد و این روند تا بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و پالمبانگ با کسب 7 مدال طلا، 9 نقره و 6 برنز ادامه پیدا کرده است و مسئولان فدراسیون ووشو امیدوار هستند در این دوره نیز در میان فدراسیون‌های موفق ورزش کشورمان قرار بگیرند. در بخش مردان نمایندگان کشورمان در بازی‌های آسیایی 2018 با کسب دو مدال طلا و یک نقره و 2010 با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز بهترین عملکرد را داشتند. محسن محمدسیفی کاپیتان تیم ملی ووشو کشورمان نیز با کسب 3 مدال طلا در سه حضور متوالی خود در حال حاضر نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده احسان حدادی پرافتخارترین ورزشکار کشورمان با کسب 4 مدال طلای بازی‌های آسیایی است و امیدوار است در این دوره نیز با کسب چهارمین مدال طلای خود در کنار حدادی قرار گیرد. بعد از جدایی حسین اوجاقی از تیم ملی ووشو، برادرش امیر اوجاقی هدایت تیم ساندا پسران کشورمان را برعهده گرفته است و امیدوار است در این دوره نیز روند موفقیت‌های حسین اوجاقی با تیم ملی را ادامه بدهد. شجاع پناهی در وزن 60 کیلوگرم، افشین سلیمی در وزن 65 کیلوگرم، محسن محمدسیفی در وزن 70 کیلوگرم و یوسف صبری در وزن 75 کیلوگرم چهار نماینده ساندا ایران در مسابقات ووشو بازی‌های آسیایی هستند. امیر اوجاقی در گفت‌وگو با روزنامه «فرهیختگان» با تاکید بر ‌انگیزه بالای ملی‌پوشان، کسب 4 مدال توسط 4 نماینده کشورمان را دور از انتظار نمی‌داند.

از شرایط ملی‌پوشان در آستانه اعزام به بازی‌های آسیایی صحبت ‌کنید.
فکر می‌کنم بچه‌ها در شرایط بسیار خوبی از لحاظ آمادگی به سر می‌برند و شرایط بدنی و فنی قابل قبولی دارند. رقابت‌های ساندا بازی‌های آسیایی از 2 مهرماه برگزار خواهد شد و با توجه به حضور زودتر ما در چین این فرصت را داریم چند روز در هانگژو تمرین داشته باشیم و به اوج آمادگی برسیم. ما برای حضور در بازی‌های آسیایی هشت مرحله اردو را پشت سر گذاشتیم و آماده حضور در مسابقات هستیم تا بتوانیم عملکرد قابل قبولی را رقم بزنیم.

با توجه به تعصب چینی‌ها روی رشته ووشو، برگزاری مسابقات در این کشور برای ما مشکلاتی را ایجاد نخواهد کرد؟
همان‌طور که می‌دانید مهد ووشوی دنیا کشور چین است و چینی‌ها برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای موفقیت در بازی‌های آسیایی این دوره دارند و قطعا با توجه به این شرایط با چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد. ووشو ورزش ملی کشور چین است و قطعا آنها به‌عنوان رقیب اصلی ما با تمام توان در هانگژو حاضر خواهند شد. از طرفی ما نیز یکی از بهترین‌های ووشوی دنیا هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این بار نیز بهترین اتفاق‌ها را رقم بزنیم و چینی‌ها را اذیت کنیم.

از عملکرد ملی‌پوشان در این رقابت‌ها چه پیش‌بینی می‌کنید؟
واقعا همه بچه‌های ما توانایی کسب مدال در این مسابقات را دارند و در‌صورتی‌که بتوانند توانایی خود را به نمایش بگذارند حتی کسب 4 مدال نیز دور از واقعیت نیست.

محسن‌محمد سیفی با حضور در ترکیب تیم ملی قطعا به دنبال کسب چهارمین مدال طلای خود در بازی‌های آسیایی خواهد بود و با توجه به توانایی بالای این ورزشکار همه نیز از او توقع این کار را دارند. شاید تنها نگرانی بالارفتن سن سیفی باشد.
واقعیت این است که سن سیفی بالا رفته است اما تجربه‌ و توانایی‌های فنی محسن بی‌نظیر است. او در روند اردوها و تمرینات از همه نظر تمام توان خود را گذاشته است و بسیار حرفه‌ای رفتار می‌کند. هنوز هم بهترین ووشوکار ایران و جهان محسن محمدسیفی است و همه‌چیزش حرفه‌ای و بی‌نظیر است. اگر خدا بخواهد قطعا این بار نیز چهارمین مدال طلای خود را کسب خواهد کرد. واقعا خوشبین هستیم که محسن با کسب مدال طلا در هانگژو یک رکورد افسانه‌ای برای ووشو به جا بگذارد. اعتقاد دارم محسن محمدسیفی باید پنجمین حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کند و فکر می‌کنم خداحافظی او اشتباه بزرگی است. اگر خودش هم بخواهد مسئولان و دوستان و علاقه‌مندانش نباید اجازه این کار را بدهند. سیفی واقعا توانایی رسیدن به این مهم را دارد و سال‌های سال است که با یک زندگی حرفه‌ای روند خود را حفظ کرده است. در آخرین مسابقه mma نیز لقب کریستیانو رونالدوی ووشو را به او دادند و این به خاطر زندگی حرفه‌ای اوست.
حسین اوجاقی در دوره گذشته با کسب دو مدال طلا و یک نقره در سمت سرمربی تیم ملی موفق به کسب بهترین نتیجه مردان در یک دوره بازی‌های آسیایی شد. چقدر به تکرار دستاورد دوره گذشته یا شکستن رکورد برادرتان امیدوار هستید؟
واقعا امیر اوجاقی نمی‌خواهد رکورد یک اوجاقی دیگر را بشکند و اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنم. بارها در صحبت با حسین هر دو اعتقاد داشتیم که از ووشو طلبکار نیستیم و به این رشته بدهکاریم و باید تلاش کنیم قسمتی از بدهی خود را به این رشته بدهیم. در زمینه مربیگری نیز بعد از جدایی حسین از تیم ملی، تمام سعی خود را کردم و اگر در این دوره نیز اتفاق بهتری بیفتد فقط خدا را شکر می‌کنم. نه من و نه حسین هیچ‌وقت در طی این سال‌ها دنبال رکورد‌شکنی نبودیم و نخواهیم بود. فقط امیدوارم بچه‌ها بهترین و خوشرنگ‌ترین مدال‌ها را بگیرند تا خستگی از تن ما خارج شود و قطعا در صورت وقوع این اتفاق، حسین اوجاقی خوشحال‌ترین فرد خواهد بود. او همین حالا نیز نگران ماست و بیشترین ‌انگیزه را از لحاظ روانی به من می‌دهد.