تاریخ : Sun 10 Sep 2023 - 06:16
کد خبر : 84486
سرویس خبری : دانشگاه

ماموریت‌های جدید دانشگاه آزاد در 10 استان کشور

فرهیختگان بررسی کرد؛

ماموریت‌های جدید دانشگاه آزاد در 10 استان کشور

سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود.

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار: سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود. واحدهای دانشگاه آزاد در دو ماه پایانی تابستان درگیر بودجه‌بندی و تنظیم برنامه‌های سال آتی خود بودند تا برمبنای سند تحول، ریل‌گذاری اقدامات آینده واحدها در جلسات هیات‌امنای هر استان انجام شود. بعد از برگزاری جلسات پیش‌دفاع استانی در نیمه دوم تیرماه، نوبت برگزاری هیات‌امنای استانی در سطح کمیسیون‌های دائمی و جلسات هیات‌امنا است که در مردادماه برگزار شد. حالا با اتمام بخش نخست این فرآیند نمایه کلی برنامه‌های دانشگاه آزاد در استان مشخص شده است و بعد از ابلاغ بودجه و تبادل موافقتنامه‌ها که در عمل مرحله بعد از تصویب بودجه در هیات‌امنای دانشگاه اتفاق خواهد افتاد روند برنامه‌ریزی مالی دانشگاه تکمیل می‌شود. «فرهیختگان» در شماره امروز به سراغ 10 رئیس استانی دانشگاه رفته و مهم‌ترین اقدامات پیش‌روی آنها در سال کاری آینده را جویا شده است.

پزشکی‌ها به رشته‌های دانشگاه اضافه شد
غلامرضا کاظمی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌شمالی امسال اقداماتی آغاز شده که پیگیری آنها در سال‌ آینده بسیار مهم است؛ مجوز جذب دانشجویان غیرایرانی را برای دانشگاه گرفتیم و رشته پزشکی را به دیگر رشته‌های دانشگاه آزاد در خراسان‌شمالی اضافه کردیم که از بهمن‌ماه به دفترچه کنکور اضافه خواهد شد. همچنین برای اولین بار در دانشگاه آزاد بجنورد کارشناسی علوم آزمایشگاهی و دامپزشکی فعال شده است. این سه اقدام مهمی هستند که نیاز به پیگیری دارند. یکی دیگر از برنامه‌هایمان این است که بتوانیم دامپزشکی حرفه‌ای را برای سال‌های آینده اضافه کنیم. ضمن اینکه پیگیر افزودن رشته‌هایی مانند داروسازی و رشته‌های مرتبط با وزارت بهداشت نیز هستیم، علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته از نظر بودجه دچار مشکلات زیاد‌ی بودیم. آمار جذب دانشجو نیز از شش هزار و 600 به ده هزار و 990 رسیده است. این درحالی است که تمام تمرکز خود را در حوزه کیفیت آموزش و امکانات گذاشته‌ایم زیرا معتقدیم هر دانشجو باید یک مهارت داشته باشد و تاکید داریم که باید بازار استان خراسان‌شمالی را درک و براساس نیازهای استان فارغ‌التحصیل داشته باشیم. برای مثال مجوز یک کلینیک دامپزشکی را گرفته و درحال توسعه آن هستیم. دو کلینیک گیاه‌شناسی نیز در نظر گرفته‌ایم که یکی ار آنها فعال است. کشاورزی نیز قطب دیگر خراسان‌شمالی است. تقریبا 300 هکتار زمین دانشگاه آزاد را در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم به‌صورتی که با آنها در قالب هسته فناور مرکز رشد قرار داد بسته‌ایم که این افراد اقدامات خاص کشاورزی را انجام داده‌اند. همچنین 700 بوته گل محمدی داریم که به دانشجو سپرده‌ایم. تمام این اقدامات نشان از این دارد که هدف ما برای سال تحصیلی پیش‌رو افزایش کیفیت آموزش، فناوری و خلاقیت است.

مهمانسرای واحد اردبیل در اختیار رشته گردشگری قرار می‌گیرد
فرشید سلیمی، رئیس دانشگاه آزاد استان اردبیل برای سال تحصیلی آینده با چند شرکت صحبت شده که دانشگاه آزاد در بخش R&D این مجموعه‌ها مشارکت داشته باشد. همچنین با توجه به تصمیم دولت که قرار است به ازای هر فرد 15 متر مربع فضای سبز داشته باشد، یکی دیگر از برنامه‌هایمان کاشت نهال مانند نهال پسته، بوته گل رز و...خواهد بود. مزرعه بزرگی از گل رز داریم و هرساله گل‌برگ‌های آن را برای مقاصد مختلف چیده و خشک می‌کنیم که در سال آینده بنا داریم درخت آن را تولید و در اختیار بازار قرار دهیم. همچنین مهمانسرای دانشگاه را به آموزش رشته گردشگری اختصاص خواهیم داد. تحقیق، توسعه و شناخت بازار عسل نیز از برنامه‌های آینده است. در حوزه پژوهشی نیز سه مرکز تحقیقات پزشکی، آب و گیاهان دارویی تاسیس کرده‌ایم که بنا است توسعه این مراکز را با جدیت پیگیری کنیم. با توجه به اینکه رشته دکتری روانشناسی بالینی در دانشگاه آزاد اردبیل تدریس می‌شود، خودمان را موظف کردیم که کلینیک روانپزشکی را راه‌اندازی کنیم که مجوز آن را نیز دریافت کرده و مکان مشخص شده است.

کلینیک گیاه‌پزشکی در واحد رشت راه‌اندازی می‌شود
محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان درمورد شاخص‌های دانشجویی پیش‌بینی شد که میزبان 15 هزار نفر از دانشجویان جدید در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشیم. در حوزه آبزیان و ماهی‌ها نیز از طریق انتقال آب دریا به مرکز پژوهشی لاهیجان فعالیت خواهیم داشت که طرح‌های توجیهی آن نوشته و توسط دانشگاه آزاد بررسی شده است. امیدواریم با حمایت صندوق پژوهش‌ و نوآوری 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود. فعالسازی کلینیک گیاه‌پزشکی واحد رشت در گمرک آستارا و انزلی و به علاوه راه‌اندازی مرکز پژوهشی خاک بتن در واحد انزلی از دیگر برنامه‌هایمان خواهد بود. همچنین از آنجایی که شورای گسترش دانشگاه آزاد واحد انزلی را به واحد بین‌المللی انزلی ارتقا داد که در منطقه آزاد انزلی قرار دارد، امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد نسبت به جذب دانشجو و انجام خدمات فناوری اقدام کنیم. در استان گیلان استقبال بسیار خوبی از مدارس سما می‌شود که با توجه به کیفیت این مدارس نسبت به سایر مدارس غیرانتفاعی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مدارس سما در شهرستان به‌خصوص شهر رشت را افزایش دهیم. همچنین رشته‌های مورد نیاز بازار صنعت و خدمات را نیز در مقطع کاردانی برای دانشکده مهارتی راه‌اندازی خواهیم کرد. دانشجویان از طرف شرکت‌ها معرفی شده و طبق نیاز آن شرکت دوره‌های آموزشی برای پرسنل برگزار می‌شود. این مساله در سنوات گذشته مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما امسال هم در برنامه‌ریزی‌ها و هم در بودجه نقش مطلوبی دارد.

هدف‌گذاری افزایش 8 برابری آموزش‌های کوتاه‌مدت
محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد استان یزد برنامه سال آینده استان یزد یک برنامه راهبردی و نقطه عطف فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی خواهد بود. ریل‌گذاری استان در سال تحصیلی آتی مربوط به تغییر وضعیت و ماموریت واحدهای زیان‌ده است. همچنین اجرای پروژه‌های فناوری و اقتصادی که بتواند بخشی از درآمدهای غیر شهریه‌ای ما را تامین کند در دستور کارمان است. محورهای مهم فعالیت استان یزد در جهت تقویت درآمد‌های غیرشهریه‌ای شامل افزایش هشت‌برابری درخصوص آموزش‌های تخصصی و کوتاه‌مدت، رشد طرح‌های پژوهشی، صددرصد افزایش درآمد حوزه دانش‌بنیان و فناوری، شروع چهار پروژه مهم مولدسازی استان در سال آینده و... می‌شود. همچنین باتوجه به فناوری کاشی‌سازی در میبد یزد یک طرح مولدسازی در حوزه اراضی و دارایی‌های میبد خواهیم داشت تا مجموعه نمایشگاه‌های کاشی به‌علاوه انبارهایی که نیاز دارد را در سال بعد آغاز کرده و در کنار فناوری‌ای که وجود دارد در زمینه تجارت آنها نیز فعالیت داشته باشیم. به‌جهت مهاجرپذیری شهرستان اردکان و حضور صنایع بزرگی مانند فولاد و شیشه، ساخت مسکن اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که بخشی از مجتمع مسکونی دانشگاه را آغاز کنیم تا علاوه‌بر تامین بخشی از درآمدهای واحد یزد بتوانیم نیاز مصالح در شهرستان اردکان را با این طرح برآورده کنیم. همچنین از آنجایی که شهرستان تفت یک منطقه گردشگری بوده و از نظر جغرافیایی ویژگی‌های خاصی دارد ماموریت واحد تفت ایجاد یک مرکز تخصصی آموزشی، فرهنگی و گردشگری خواهد بود. بزرگ‌ترین رصدخانه ایران در واحد تفت بوده که جنبه گردشگری دارد و مجتمع خوابگاهی و مرکز تحقیقات این واحد امکانات زیرساختی و دیگر امکانات زیرساختی خوب آن باعث شد که تمرکز ما در این واحد منعطف به برگزاری دوره‌های شبانه‌روزی تخصصی و در حوزه گردشگری باشد.
همچنین فضای واحد ابرکوه نیز با اقدامات مولدسازی بهسازی خواهد شد. این واحد ظرفیت اجاره فضاهای بلا‌استفاده به نهادهای غیرشهری در حوزه پرورش ماهی، گلخانه و دوره‌های تخصصی را نیز دارد. طرح نیروگاه خورشیدی 2 مگاواتی و یک نیروگاه گازی 5 مگاواتی به‌جهت کمبود انرژی و ورود دانشگاه آزاد در حوزه تولید انرژی نیز در برنامه‌های سال آینده وجود دارد. در واحد خاتم نیز در یک فضای دو هکتاری ایجاد گلخانه‌ها با هدف پرورش میوه‌های گلخانه‌ای را آغاز خواهیم کرد. همچنین تولیدات پوشاک واحد خاتم را نیز توسعه می‌دهیم.

توسعه مدارس سمای دانشگاه آزاد در استان قم
حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد استان قم توسعه مدارس سما یکی از برنامه‌هایی است که در بودجه سال آینده در‌نظر گرفته شده است. یک هسته پژوهشی در حوزه خانواده و در راستای تاسیس مرکز تحقیقاتی خانواده ایجاد خواهد شد، در این طرح نیاز است حداقل دو گروه تشکیل شود که یک گروه در سال گذشته تشکیل شد که به موضوع ایجاد بازی‌های رایانه‌ای و سبک زندگی مهدوی می‌پردازد. گروه دوم نیز در سال آینده تشکیل خواهد شد. هدف از این هسته پژوهشی جلوگیری و تدبیر درباره رفتارهای هنجارشکنانه است.

پیشی‌بینی رشد 14 درصدی پذیرش دانشجو در سال آینده
محمدعظیم خدایاری، رئیس دانشگاه آزاد استاد همدان در جلسات هیات‌امنا دانشگاه آزاد برنامه‌های سال آینده مشخص می‌شود که بخشی درمورد بودجه و درآمدهای شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای است. باتوجه به روند افزایش دانشجو طی سه سال گذشته در استان همدان، پیش‌بینی این است که با تلاش برای معرفی دانشگاه حدود 14 درصد حضور دانشجو در دانشگاه آزاد استان همدان افزایش یابد. در سال آتی واحد تویسرکان باتوجه به جمعیت کل و دانشجویی شهرستان فعالیت خود را در حوزه مدارس سما آغاز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تمرکز این واحد بر مدارس می‌تواند بسیاری از مشکلات این بخش را برطرف کند و امیدواریم با تغییر کاربری بخشی از فضاهایی که در اختیار دانشگاه بوده توسعه مدارس و افزایش جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان نسبت به جمعیت دانشجویی آن را شاهد باشیم. همچنین موضوع کلی‌ای که وجود دارد تفاهمنامه دانشگاه آزاد با وزارت راه و شهرسازی درخصوص مسکن ملی است، استان همدان نیز در این حوزه فعالیت‌های خود را شروع کرده. معرفی زمین و تفاهمنامه استانی انجام شده و برای شروع فعالیت منتظر تاییدیه وزارت راه و شهرسازی هستیم.

راه‌اندازی کارخانه نوآوری با مشارکت بخش خصوصی
محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی در استان خراسان رضوی برای سال آتی تولید پلاستیک زیست تخریب‌پذیر، تولید اسید لاکتیک و تولید جلبک با محوریت مرکز تحقیقات بیولوژیک کاربردی و با هدف درآمدزایی غیر‌شهریه‌ای برای دانشگاه آزاد از سال تحصیلی آینده آغاز می‌شود. همچنین چند طرح به‌جهت توسعه مدارس سما در مشهد و شهرستان‌ها در جلسات هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی به تصویب اعضای هیات‌امنا رسید. کارخانه نوآوری دانشگاه آزاد نیز با مشارکت بخش خصوصی و شرکت مشهد ذوب مورد تایید هیات‌امنای این دانشگاه قرار گرفت. همچنین بناست با همراهی تمام واحدهای دانشگاه آزاد در استان خراسان‌رضوی و تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌ها دارند، سال آتی یکی از برترین آزمایشگاه‌های فرآوری مواد معدنی راه‌اندازی شود.

برگزاری رویداد عصر امید با محوریت محصولات گیاهان دارویی
مسعود اکبری‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان‌و‌بلوچستان در سال تحصیلی پیش‌رو، یک پردیس تخصصی با موضوعیت رشته‌های مهارتی به‌ویژه کشاورزی و دامپروری در منطقه ریگ‌ملک میرجاوه و پردیس نگور با محوریت رشته‌های تخصصی و مهارتی در منطقه چابهار، راه‌اندازی خواهد شد. طرح تاسیس دبیرستان دخترانه معارف اسلامی در زابل نیز در معاونت مدارس سما تصمیم‌گیری شد که دومین دبیرستان راه‌ا‌ندازی شده توسط دانشگاه آزاد در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌شمار می‌رود.
برای پیگیری در سال تحصیلی آینده نیز 13 طرح اقتصاد و دانش‌بنیان در جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان سیستان‌و‌بلوچستان تصویب شد. پس از تصویب بودجه این طرح‌ها از ابتدای سال مالی جدید فعال شده و تاثیرات مثبتی در وضعیت درآمدزایی دانشگاه آزاد خواهد داشت. همچنین سال آینده رویداد عصرامید در سطح کشوری در استان سیستان‌و‌بلوچستان توسط این دانشگاه برگزار می‌شود. در این رویداد به حوزه محصولات گیاهان دارویی و صنعتی استان سیستان‌و‌بلوچستان توجه ویژه خواهد شد. باتوجه به اینکه در این استان چند اقلیم وجود دارد، این امکان برای دانشگاه آزاد فراهم است که در حوزه گیاهان دارویی در مناطق تورانی، گرمسیری و مرطوب استان تمرکز کند. امید است این رویداد در پایان پاییز سال 1402 انجام شود. همچنین حمایت بسیاری از دستگاه‌های دولتی و صنعتی را برای برگزاری این رویداد کسب کرده‌ایم.

ایجاد کلینیک بالینی در واحدهای فردوس و بیرجند
علیرضا عزیزی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌جنوبی بناست پروژه توسعه مزرعه کشاورزی واحد فردوس و تبدیل نوع کشت منطقه از انار به پسته با ارائه طرحی توسط واحد فردوس در سال تحصیلی آینده انجام شود که پس از تایید سازمان مرکزی، بودجه طرح از صندوق پژوهش سازمان تامین می‌شود. همچنین کلینیک بالینی واحدهای فردوس و بیرجند پس از تصویب طرح توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی آینده راه‌اندازی می‌شود.

دانشگاه آزاد استان مرکزی مزرعه خورشیدی تاسیس می‌کند
مرتضی قاسمی، رئیس دانشگاه آزاد استان مرکزی حوزه کاری سرای‌ نوآوری نساجی طراحی و دوخت است، از این رو مصوب شد که تمام البسه مورد نیاز مدارس سما در سطح کل کشور، البسه انتظامات دانشگاه آزاد، البسه کادر درمان و منسوجات در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد و... توسط سرای نوآوری تکنولوژی نساجی تهیه و توزیع شود. اعتبار لازم در این زمینه پیش‌بینی شد و مکاتبات لازم صورت گرفته است. همچنین نیروهای مورد نیاز جهت آموزش مستقر شده‌اند. واحدهای استان مرکزی 293 کارمند مازاد دارد که مقرر شد این افراد در زمینه دوخت آموزش ببینند و در سرای نوآوری نساجی مشغول به‌کار شود. از واحدهای آشتیان، فراهان و ساوه نیز درحال کارآموزی هستند که کارگاه‌های طراحی و دوخت در این واحدها تجهیز و به‌سمت درآمدزایی حرکت کنند. تفاهمنامه‌ای که بین دانشگاه آزاد و وزارت نیرو در گذشته منعقد شده بود، توسط دانشگاه آزاد استان مرکزی پیگیری شد و در همین راستا مزرعه خورشیدی در واحد خمین با 200 کیلو مگاوات راه‌اندازی خواهد شد. در سال تحصیلی آتی زمین 97 هکتاری دانشگاه آزاد استان مرکزی با مشارکت سازمان صنایع و معادن، شهرداری و استانداری مرکزی در‌قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تاسیس ناحیه نوآوری بازیافت اختصاص داده می‌شود. همچنین دانشگاه آزاد استان مرکزی بنا دارد با همکاری و مشارکت بخش خصوصی به تولید کودهای کشاورزی بپردازد.