تاریخ : Sun 10 Sep 2023 - 01:45
کد خبر : 84468
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


چارسو

معتمدی با موسیقی هلندی می‌خواند

«انتظار» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های موسیقایی منتشر‌شده در قالبی بین‌المللی است که با خوانندگی محمد معتمدی و همراهی مجموعه «رامبراند تریو» از کشور هلند پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در توضیحات ناشر این پروژه آمده است: «ما خوشحالیم که جدیدترین نسخه خود را با عنوان «انتظار» توسط محمد معتمدی و گروه رامبراند به اشتراک می‌گذاریم؛ این آلبوم یک سفر موسیقایی است که مانند هیچ آلبوم دیگری نیست. سه هنرمند ‌رامبراند تریو‌ با خواننده خارق‌العاده ایرانی، محمد معتمدی همکاری می‌کنند و شما را به یک ماجراجویی متقابل فرهنگی می‌برند.» همکاری محمد معتمدی با مجموعه «رامبراند تریو» که از گروه‌های شناخته‌شده اروپایی در میان مخاطبان ایرانی است طی سال‌های گذشته نیز انجام گرفته و او با همراهی هنرمندان این گروه کنسرت‌ها و پروژه‌های دیگری را نیز پیش روی مخاطبان قرار داده است. گروه سه نفره هلندی ‌رامبراند تریو‌ سال‌ها با هنرمندان مختلف، از جمله موزیسین‌های مطرح کشورمان همچون حسین علیزاده، کیهان کلهر و حسام اینانلو همکاری‌های متعدد داشته و در بسیاری از فستیوال‌های بزرگ جَز از جمله «بیم هویی»، «نورث سی جز»، «الب جز» و فستیوال جز مادرید حضور داشته است. این مجموعه که دستمایه اصلی موسیقی‌شان موسیقی جز، موسیقی کلاسیک و موسیقی خاورمیانه است، در پاییز سال ۱۳۹۶ بود که همراه با این هنرمندان در شهرهای مختلف به اجرای برنامه پرداختند.

وزارت فرهنگ پیگیر احکام قضایی سینماگران است

سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر ارشاد درباره احکام قضایی صادر شده برای برخی از هنرمندان در چند ماه اخیر و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری در این ارتباط گفت: «واقعا پیگیر این مساله هستیم و قول هم گرفته‌ایم و همچنان پیگیری می‌کنیم تا به سرانجامی برسد. به‌طور مصداقی، مساله سعید روستایی و آزاده صمدی را چندین بار پیگیری کرده‌ایم. چند مورد حکم بود که خیلی پیگیری کردیم و الحمدلله درست شده است. من باید از مسئولان قوه قضائیه خیلی تشکر کنم و کارها را طبعا از طریق آنها پیگیری می‌کنیم.»

وی افزود: «تمام تلاش ما این است که هنرمندان را آگاه و همراه و نسبت به اینکه رفتار کاملا حقوقی داشته باشند مطلع کنیم تا با مشکل حقوقی مواجه نشوند. گاهی هم هنرمندی کاری می‌کند که دستگاه قضایی ورود کرده و تا جایی که ممکن است و ناظر به شرایط، برای شخصیت‌ها و نظیر اینها حکمی صادر شده است. در مجموع تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.» هاشمی درباره موضوع رصد فرهنگی و تکلیف جدیدی برای پیمایش‌های واقعی حوزه فرهنگ و تجمیع رصدی کشور گفت: «در صوت و تصویر فراگیر مصوباتی داشتند. تکالیف خوبی به شورای عالی فضای مجازی در این حوزه شده تا اینکه نقش تنظیم‌گری را در حوزه سکوها ایفا کند. تقریبا پرداخت نهادی و بخشی بدی نداشته است. به مساله مسجد هم پرداخت خوبی داشتند و تا جای که اطلاع دارم خوب بوده است.»

انتقاد تهیه‌کنندگان از پلتفرم‌های نمایش خانگی

از زمانی که پلتفرم‌های نمایش خانگی شروع به پخش آگهی در ابتدای سریال‌ها کردند، انتقادهایی در این خصوص مطرح شد؛ حالا پس از گذشت مدتی، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران تاکید دارد که حق و حقوق صاحبان آثار از این آگهی‌ها باید پرداخت شود. در متن بیانیه این انجمن آمده است: «هنگام تماشای آثار سینمایی در پلتفرم‌های نمایش خانگی همواره شاهد تبلیغات و آگهی‌هایی هستیم که در ابتدا یا در طول فیلم‌های سینمایی به نمایش درمی‌آیند. انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران بر این باور است که تعداد و شیوه نمایش آگهی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که موجب آزار تماشاگران نشود. از طرفی می‌بایست سهم و حقوق تهیه‌کنندگان سینمای ایران از آگهی‌ها مشخص شود. از این رو انجمن مستقل از تمامی همکاران تهیه‌کننده درخواست دارد در قراردادهای خود با پلتفرم‌ها حتما سهم خود از درآمد آگهی را مشخص نمایند و پلتفرم‌ها نیز ملزم به پخش آگهی‌های صاحب اثر همزمان با نمایش فیلم هستند. انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران همچنین به انجمن‌های نوپایی که به‌فرموده و برای مقابله با انجمن برخط و دیگر اصناف حرفه‌ای تشکیل شده‌اند توصیه می‌کند به جای رفتارهای غیرصنفی و نان به نرخ روز خوردن به دنبال تجربه‌اندوزی و حمایت از اعضا و تولیداتی باشند که رضایت تماشاگران را در پی داشته باشد نه‌فقط تقویت مراکز ممیزی و جلب نظر آنان.»

رضا میرکریمی اعتراف کرد

رضا میرکریمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره فعالیت‌ها و دغدغه‌هایش گفت: «من قائل هستم به اینکه در کار آفرینش هنری کسی موفق است که خودخواه باشد. در اینجا خودخواهی را اصلا از جنبه منفی نمی‌بینم یعنی منظورم در تقابل با دیگران یا به معنای داشتن تبختر نیست بلکه باید به این فکر کنیم که فرصت کمی برای تجربه کردن داریم و اسیر توقع مخاطب نشویم.»

وی همچنین درباره بودجه ساخت فیلم‌های اخیرش گفت: «برای سرمایه‌گذاری و تجربه جمع و جور و کم هزینه‌ در دو، سه فیلم آخرم، کم‌کم شروع کردم به فروختن زندگی‌ام. هیچکس هم این را باور نمی‌کند و همه می‌گویند شما که وصل هستید! در‌حالی‌که این‌طور نیست. مثلا سر ساخت ‌قصر شیرین‌ ماشینی را فروختم که دیگر نتوانستم بخرم.» میرکریمی در ادامه از حسرتی که دارد گفت: «بگذار یک اعتراف بزرگ‌ کنم. من حسرت جاه‌طلبی‌های سابق خودم را می‌خورم به همین دلیل است که می‌خواهم فیلد عوض کنم. من آنقدر به کاری که می‌کردم اعتقاد داشتم که حتی لوگوی فیلم را اول طراحی می‌کردم، بعد لوگو را روی ماگ و کلاه و تیشرت می‌زدم اما آرام آرام سن و سال، تشویق‌ها، تنبلی‌ها و حتی اوضاع سیاسی و اجتماعی ما را به اتاق‌های تنها می‌رانند و باعث می‌شوند که تو بی‌انگیزه شوی و جاه‌طلبی‌هایت را کنار بگذاری. شاید اگر کمی ته دلم قرص بود، ورژن با کلاه‌گیس «به همین سادگی» را ادامه می‌دادم اما حس کردم تک و تنها مانده‌ام.»