تاریخ : Sat 09 Sep 2023 - 06:36
کد خبر : 84409
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


چارسو

ابهام در سرنوشت جانی دپ و کاپیتان جک اسپارو

کریگ مازن، نویسنده «دزدان دریایی کارائیب ۶» اخیرا به لس‌آنجلس‌تایمز گفته فیلمنامه قسمت جدید این سری فیلم آنقدر عجیب است که از تصمیم کمپانی دیزنی برای خرید آن شگفت‌زده شده است. ورایتی در تابستان ۲۰۲۰ گزارش داده بود که دیزنی در مراحل اولیه ساخت دو فیلم ‌دزدان دریایی‌ است؛ یک فیلم با حضور ‌مارگو رابی‌ و ششمین فیلم در فرانچایز اصلی نوشته کریک مازن و تد الیوت. الیوت پیش از این در نویسندگی چهار قسمت اول نیز مشارکت داشته است. آخرین فیلم ‌دزدان دریایی‌، با عنوان «مردگان حکایت نمی‌کنند» در سال ۲۰۱۷ اکران شد.

‌مارگو رابی‌ در نوامبر گذشته اعلام کرد که فیلم ‌دزدان دریایی کارائیب‌ که قرار بود او در آن بازی کند فعلا کنار گذاشته شده است. با این حال ‌جری بروکهایمر‌ تهیه‌کننده سری فیلم‌های ‌دزدان دریایی کارائیب‌ می‌گوید فیلمنامه ‌دزدان دریایی‌ با حضور ‌مارگو رابی‌ در نقطه‌ای مشخص می‌آید و این پروژه کاملا مرده نیست، اما دیزنی به جای آن فیلمنامه نوشته ‌مازن‌ و ‌الیوت‌ را در اولویت قرار داده است. طرح داستان فیلم قسمت ششم ‌دزدان دریایی کارائیب‌ همچنان مخفی مانده است و مشخص نیست که این فیلم شامل بازگشت شخصیت جک اسپارو با بازی ‌ جانی دپ‌ خواهد بود یا خیر. فعالیت ‌جانی دپ‌ در سال‌های اخیر تحت تاثیر دعوای حقوقی او با همسر سابقش ‌امبر هرد‌ بسیار محدود شده است.

کارگردان مارکوپولو درگذشت

جولیانو مونتالدو، کارگردان ایتالیایی که در ایران بیشتر به خاطر سریال مارکوپولو با موسیقی انیو موریکونه معروف است، در ۹۳ سالگی درگذشت. مونتالدو در سال ۱۹۵۱ زمانی که هنوز دانشجویی جوان بود، توسط کارلو لیتزانی برای بازی در نقش اصلی فیلم «توجه! راهزنان!» استخدام شد. پس از این تجربه او به‌عنوان دستیار کارگردان با لیتزانی و جیلو پونته‌کوروو به همکاری پرداخت و تا سال ۱۹۷۵ در شش فیلم به‌عنوان دستیار کارگردان یا کارگردان دوم فعالیت کرد. در این میان او در سال ۱۹۶۰ نخستین فیلم خود را با نام «پراندن کبوتر» کارگردانی کرد و این فیلم که در مورد مقاومت پارتیزان‌ها بود، در همان سال به بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز راه یافت. او در سال ۱۹۶۵ فیلم «بی‌باک» را که نمایشی تلخ و معترضانه از توسعه اقتصادی ایتالیا بود، نوشت و کارگردانی کرد. این فیلم جایزه ویژه هیات داروان جشنواره فیلم برلین را به دست آورد. سپس در سال ۱۹۶۶ به‌عنوان کارگردان دوم در پروژه بسیار مشهور نبرد الجزیره حضور پیدا کرد که جیلو پونته‌کوروو کارگردان اول آن بود. مونتالدو ۱۹۶۷ گرند اسلم (پیروزی بزرگ) را با حضور بازیگران بین‌المللی ساخت و در سال ۱۹۸۲، به کارگردانی سریال بزرگ مارکوپولو (درباره زندگی مارکو پولو جهانگرد ایتالیایی) پرداخت که برنده جایزه امی در بخش برنامه‌های تلویزیونی شد. در آثار سینمایی او تم آزادی یا رهایی را به وفور می‌توان یافت.

اعتصاب اسکار را عقب انداخت

چهاردهمین مراسم اهدای جوایز افتخاری اسکار که به‌عنوان جوایز فرمانداران آکادمی هم خوانده می‌شود، از تاریخ اعلام‌شده قبلی خود یعنی ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۹ ژانویه ۲۰۲۴ به تعویق افتاد. در مراسم این دوره آنجلا باست، مل بروکس و کارول لیتلتون قرار است اسکار افتخاری و میشل ساتر جایزه بشردوستانه ژان هرشولت را دریافت کنند. اگرچه مراسم اهدای جوایز فرمانداران یک شام غیرتلویزیونی است که توسط اعضای اسکار برگزار می‌شود و احتمالا در ماه نوامبر هم با بایکوت انجمن‌های اعتصابی روبه‌رو نمی‌شد، اما احتمالا با مسائل دیگری روبه‌رو بود. درواقع جوایز افتخاری در گرماگرم فصل جوایز برگزار می‌شود و زمان بسیار مناسبی برای نام‌های بزرگی است که هر سال در رقابت اسکار هستند، تا بیشتر دیده شوند و در دید اعضای آکادمی قرار بگیرند. اما حضور در این مراسم هزینه بالایی دارد و هزینه تصاحب یک میز ۷۵ هزار دلار است یعنی ۷۵۰۰ دلار برای یک صندلی، و هر میز همیشه توسط یک استودیو خریده می‌شود تا با حضور مشارکت‌کنندگان کلیدی در برابر فیلم‌های رقیب خود پر شود و بازیگران و نویسندگان در کنار مدیران ارشد استودیو دور هر میز گرد می‌آیند. چنین چیزی در حال حاضر ممکن نیست. در عین حال دو نفر از چهار برگزیده اسکار افتخاری امسال یعنی آنجلا باست و مل بروکس بازیگر هستند. ضمن اینکه بروکس نویسنده هم هست و اگر تاریخ نوامبر به قوت خود باقی می‌ماند، احتمال حضور آنها روشن نبود و اگر تصمیم می‌گرفتند جایزه خود را حضوری نپذیرند، آکادمی در موقعیت دشواری قرار می‌گرفت زیرا دو برگزیده دیگر چهره‌هایی نیستند که به‌طور مستقل بر فروش بلیت تاثیر بگذارند.

دوازدهمین دوره جوایز افتخاری اسکار هم به دلیل همه‌گیری کرونا تا دو روز پیش‌تر از مراسم اسکار به تعویق افتاد و افراد سرشناس بسیار کمتری در آن حضور یافتند. پیش از این به دلیل اعتصاب‌ها هفتاد و پنجمین دوره مراسم امی از ۱۸ سپتامبر به ۱۵ ژانویه منتقل شد تا مراسم ماه ژانویه فشرده‌تر از همیشه باشد.