تاریخ : Thu 07 Sep 2023 - 13:22
کد خبر : 84332
سرویس خبری : جامعه

ماه مقصد جدید ژاپنی‌ها است

ضمن پرتاب یک تلسکوپ پرتوی ایکس؛

ماه مقصد جدید ژاپنی‌ها است

ژاپن در ماموریتی، فرودگر قمری خود را به همراه تلسکوپ پرتوی ایکس به فضا پرتاب کرد.

ژاپن بامداد امروز دو مأموریت بلندپروازانه را به آسمان فرستاد که شامل یک فرودگر ماه و یک تلسکوپ فضایی پرتوی ایکس قدرتمند است.

موشک ژاپنی H-2A حامل ماموریت کاوش ماه موسوم به SLIM و همچنین تلسکوپ فضایی XRISM روز ۶ سپتامبر ساعت ۱۹:۴۲ به وقت منطقه زمانی شرقی(بامداد ۷ سپتامبر ساعت ۰۳:۱۲ به وقت ایران) از مرکز فضایی تانگاشیما بلند شد. البته این پرتاب به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد، حدود ۱۰ روز دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه انجام شد.

هر دو فضاپیما طبق برنامه، به طور متوالی کمتر از یک ساعت پس از بلند شدن موشک، از آن جدا شدند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چند ماه دیگر SLIM که از اول کلمات عبارت «کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه» گرفته شده است، تلاش خواهد کرد تا اولین فرود نرم ژاپن روی ماه را رقم بزند که شامل یک فرود دقیق خواهد بود که راه را برای موفقیت‌های بلندپروازانه‌تر این کشور هموار می‌کند.

مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) در شرح ماموریت خود نوشتند: SLIM به دنبال دستیابی به یک سیستم کاوشگر سبک وزن در مقیاس کوچک و استفاده از فناوری فرود دقیق لازم برای کاوشگرهای ماه آینده است.

آنها افزودند: این پروژه با هدف کاهش وزن تجهیزات رصدی با عملکرد بالاتر و فرود بر روی سیارات با منابع کمیاب، با توجه به کاوشگرهای تحقیقاتی منظومه شمسی آینده خواهد بود.

 

منبع: ایسنا