تاریخ : Mon 04 Sep 2023 - 13:33
کد خبر : 84233
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«رسم اهل ادب» را از شبکه آموزش ببینید

پخش یک برنامه بعد از چهار سال؛

«رسم اهل ادب» را از شبکه آموزش ببینید

این برنامه به مرور آداب مداحی از زبان پیش کسوتان مداحی و رسم دورخوانی مداحان جوان و اصیل خوان پرداخته و تولید مشترک مؤسسه هلال و تیوافیلم است که از شامگاه12 شهریور،ساعت21 روی آنتن رفته است.

 نسرین رستمی، خبرنگار:برنامه«رسم اهل ادب» که تدوین آن در سال99 و با اوج فراگیری کرونا آغاز شد؛ سرانجام و پس از چهارسال از آنتن شبکه آموزش سیما و از تاریخ 12 شهریورماه در حال پخش است.

در این برنامه برای نخستین بار شاهد پخش بیش از ۱۳۰ قطعه سخنرانی و مداحی از دههٔ ۴۰ تا ۷۰ خورشیدی هستیم. همچنین حضور بیش از ۷۰ مداح پیش‌کسوت و جوان اصیل‌ خوان در بخش خاطره گویی و مرور آداب این برنامه _که تعدادی از آنان در فاصلهٔ تولید تا پخش اثر، از دنیا رفته‌اند_ مخاطب را با فضای قدیمی و اصیل نوحه خوانی بیش از پیش آشنا می‌کند. ضمنا ترجمه و توضیح کلمه‌ها، اشعار عربی و پارسی و متن یابی نوحه ها، احادیث و شعرهای پارسی و عربی مشهور برای نخستین بار در برنامه«رسم اهل ادب» سبب شده تا مخاطب درک عمیق تری نسبت به محتوا پیدا کند. همچنین در بخشی از برنامه به پخش نمونه‌ هایی دیدنی از رسم اصیل و‌تماشایی «دورخوانی» و «بزمی خوانی»، یادگار مداحان اصیل‌خوان، اختصاص داده شده. در برنامه «رسم اهل ادب» مفتخریم به حضور بیش از ۲۰ مداح پیش‌کسوت اصیل‌خوان که  برای نخستین بار در برنامه‌ای تلویزیونی شرکت می‌کنند. در ساخت این برنامه چیزی حدود 60 نفر شرکت داشته و برای آماده سازی برنامه تلاش کرده که بسیاری از آن‌ها تمایلی به شناخته شدن ندارند.