تاریخ : Sat 02 Sep 2023 - 02:25
کد خبر : 84067
سرویس خبری : ورزش

احتمالا داور شهرآورد 102 دربی اولی باشد

علی خسروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بنیادی‌فر می‌تواند نماینده داوری ایران در جام ملت‌ها باشد؛

احتمالا داور شهرآورد 102 دربی اولی باشد

در حالی روز گذشته (دهم شهریور ماه) مصادف با روز داوری بود که در تقویم رسمی چنین موضوعی به ثبت نرسیده است.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: در حالی روز گذشته (دهم شهریور ماه) مصادف با روز داوری بود که در تقویم رسمی چنین موضوعی به ثبت نرسیده است. این اتفاق بهانه‌ای شد تا دقایقی با علی خسروی درباره اینکه این نامگذاری از کجا نشأت گرفته به صحبت بپردازیم. هرچند در این بین درباره برخی اتفاقات مرتبط با داوری نیز ازجمله سرنوشت افزایش دستمزد داوران از این چهره سوالاتی را مطرح کردیم که در «فرهیختگان» می‌خوانید.

صحبت را از روز داور (10 شهریورماه) برگزار کنیم. این در حالی است که چنین روزی اصلا در تقویم به ثبت نرسیده و ماجرا تا حدودی عجیب است. این موضوع از کجا نشأت گرفته است؟
10 شهریور ماه سال 1386 کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمامی کشورهای عضو خود طی دستورالعمل ابلاغی درخواست کرد تا در این کشورها در بازه زمانی فوق در همان سال، هر مسابقه‌ای می‌خواهد برگزار شود با یک بنر که عکس آن ارسال شده برگزار شود. بنری سبز رنگ که روی آن نوشته شده بود «امروز، روز داور!» اما حق با شماست و در این خصوص روز ثبت شده‌ای نداریم. در هر صورت داوران قشر مظلوم جامعه هستند. آنها نه روز و هفته‌ای دارند نه میهمانسرایی دارند و نه بیمه و حقوق مکفی و درست و حسابی و نه حتی بازنشستگی. من خودم 62 ساله هستم؛ چرا با این سن باید همچنان شاغل باشم؟ من 16 سال پیش آخرین قضاوتم را انجام دادم و از سال 86 دیگر داوری نکردم. چرا نباید حقوق بازنشستگی داوری داشته باشم؟ بنابراین در ایران از آن سال به بعد در این تاریخ، به صورت غیررسمی این روز را روز داوری نامیده و جالب اینکه داوران رشته‌های دیگر هم به جمع داوران فوتبال اضافه شده و این روز را در سطح کشور گسترش دادند. به نظر من می‌شود این اتفاق بیفتد که این روز را حتی به ثبت رساند. به این شکل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان این پیشنهاد را مطرح کرد که 10 شهریور به نام روز داور ورزشی یا به صورت کلی به نام قاضی که زیرمجموعه قاضیان دادگستری را هم در بر می‌گیرد و هر نوع داوری و قضاوت دیگر، به ثبت برسد.

افزایش حقوق داوران فوتبال ایران به کجا رسید؟
این موضوع را در کمیته داوران در همان ابتدای فصل حدود یک ماه‌ونیم پیش که می‌خواستیم داوران لیگ را انتخاب کنیم تصویب کردیم و منتظر مصوبه هیات‌رئیسه هستیم. مطمئنا هیات‌رئیسه هم این موضوع را تصویب خواهد کرد و فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد. البته راه دیگری جز افزایش حقوق نداریم. در هر صورت تمامی هزینه‌ها افزایش زیادی داشته‌اند. همه‌چیز چند برابر شده است. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد. داوران هم مباحث مختلفی مثل ورزش، فیزیوتراپی، استخر، لباس و کفش تمرین و... را دارند و همه اینها هزینه‌بر است و من مطمئن هستم تاج این کار را می‌کند.

تا چه رقمی افزایش دستمزدها مصوب شده است؟
ما رقم پرداختی به داوران لیگ برتر را به 10 میلیون تومان برای هر بازی رسانده‌ایم. برای کمک‌ها نیز رقم 7.5 میلیون تومان را تصویب کردیم.
از VAR خبر جدیدی نیست؟
در هر صورت AFC دارد در این زمینه به ما کمک می‌کند. کیومرث هاشمی هم این موضوع را اعلام کرد. همین 9 بازی که نمایندگان ما قرار است در ایران در لیگ قهرمانان آسیا از همگروهی‌های خود با وجود VAR میزبانی کنند، می‌تواند به اوضاع کمک ‌کند. این تکنولوژی حتی اگر فعلا هم به صورت قرضی به ایران بیاید به ما کمک می‌کند. فکر می‌کنم در این قضیه خود AFC متوجه شده است که باید در این خصوص رو به الزام بیاورد. حالا هم این اجبار به نفع ما شده و باعث شد تا بالاخره فوتبال ماVAR دار شده و این تکنولوژی سرانجام به فوتبال ما برسد.

اکیپ‌های داوری ما برای حضور در دوره‌های VAR چه زمانی راهی عربستان می‌شوند؟
یک گروه 6نفره قرار است پس‌فردا دوشنبه راهی این کشور شوند و یک گروه 5نفره هم بهمن ماه خواهند رفت. البته فعلا از لایسنس خبری نیست و گروه داوری ما فقط برای آشنایی با این تکنولوژی به عربستان می‌روند.

درباره قضاوت‌های امسال لیگ از لحاظ کم و کیف چه نظری دارید؟
با وجود آنکه برخی می‌گویند سن و سال داوران ما بالا رفته اما وقتی لیست داوران هفته اول لیگ دسته یک را دیدم مشخص است که داوری ما دارد پوست می‌اندازد و جوان می‌شود. اگر یک سال خانواده فوتبال تحمل داشته باشند، سال بعدی هم داوری ما جوان شده و همین داوران باتجربه‌تر خواهند شد. بالاخره اینها هم باید میدان ببینند.

از علی فغانی چه خبر؟
ایشان در لیست بین‌المللی داوران استرالیا فعالیت می‌کند و ما امیدواریم در جام ملت‌های آسیا از این داور برای قضاوت دعوت شود. بالاخره انتخاب وی برای لیست آسیا یک کار اساسی بود که خود کولینا انجام داد.

برای انتخاب تیم داوری در جام ملت‌های آسیا چقدر شانس داریم؟
فکر می‌کنم احتمالا ما در این رقابت‌ها گزینه داشته باشیم. در هر صورت موعود بنیادی‌فر دوره‌های VAR را سپری کرده و یکی دو بازی را هم با این شرایط قضاوت کرده. قطعا با کمک‌هایش که احتمالا با نظر او خواهند بود، انتخاب خواهد شد.

برای انتخاب داور دربی 102 هم که از الان زود است صحبت کنیم؟
فعلا که بازی‌ها تعطیل است و مشخص نیست چه زمانی این مسابقه برگزار می‌شود. ان‌شاءالله یک هفته قبل از این دیدار، جلساتی را برگزار کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم. این بار سعی‌مان بر این است که احتمالا یک دربی اولی را انتخاب کنیم. یعنی تجربه داوران را معیار قرار داده و می‌بینیم چه کسی دربی را سوت نزده و احیانا این روش را برای دربی 102 اجرا کنیم. مثل ال‌کلاسیکو که سعی می‌کنند قضاوت این دیدار مهم را به تمامی داوران اسپانیایی بدهند و همه داوران لالیگا را در طول قضاوت‌شان برای این بازی انتخاب کنند. ما هم سعی می‌کنیم هم ال‌کلاسیکویی فکر کنیم و هم اینکه ببینیم دربی، مناسب چه داوری هست. هرچند اعتقاد دارم این بازی مثل سال‌های قبل حساسیت نداشته و یک بازی معمولی‌تر محسوب می‌شود.