تاریخ : Wed 30 Aug 2023 - 11:42
کد خبر : 83967
سرویس خبری : جامعه

رتبه‌بندی ناقص معلمان به مرحله بعد رفت

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

رتبه‌بندی ناقص معلمان به مرحله بعد رفت

براساس گزارش‌های دریافت‌شده «فرهیختگان» از معلمان معترض به رتبه‌بندی در همان مرحله اول، نتایج این مرحله از اعتراضات رتبه‌بندی معلمان هنوز اعلام نشده است و آخرین احکام صادر شده برای آنها به اردیبهشت امسال باز می‌گردد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه: ششم شهریورماه رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش با حضور در شبکه افق حضور یافت و در رابطه با اهم مسائل حوزه آموزش‌وپرورش در رسانه ملی صحبت‌ کرد. سخنان وی حول‌محورهای سند تحول بنیادین، ویرایش و اجرای این سند، تلاش مافیای کنکور در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم حضور دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر، پایش تحصیلی در هر مقطع، ایده تربیت معلم سمپادی، مخالفت با مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و رتبه‌بندی معلمان بود.  صحرایی در رابطه با تربیت معلمان سمپادی، ساعات تدریس معلمان و رتبه‌بندی آنها در برنامه 6 شهریورماه در شبکه افق گفت: «معلمان خوب ما دوست دارند در مدارس شاهد و سمپاد و نمونه دولتی تدریس کنند. امسال گفتیم هر معلمی باید ۱۲ ساعت در مدارس خاص و ۱۲ ساعت در مدارس عادی تدریس کند. این‌گونه گردشی در بین معلمان رخ می‌دهد. ما درحال‌حاضر ۷۰۰ مدرسه سمپاد داریم و مدارس سمپاد یاری‌کننده مدارس عادی هستند. در راستای تدوین بسته تقویت مدارس دولتی را معاون اول رئیس‌جمهوری به بنده اعلام کردند که اگر لازم است لایحه‌ای در این راستا تنظیم کنیم که درحال بررسی هستیم. همچنین مدارس سمپاد به معلمان خاص خود نیاز دارند. ایده‌ای مطرح شد مبنی‌بر اینکه بتوانیم برای برخی دروس خاص دبیرستان‌ها از ابتدا بگوییم که این فرد برای سمپاد تربیت می‌شود. به شرط اینکه برای مثال در فارغ‌التحصیلی چند ویژگی ممتازتری نسبت به سایرین داشته باشد. البته نسبت به اجرای این ایده شک جدی وجود دارد. این ایده طرفداران و مخالفانی دارد. گروهی را برای بررسی این ایده قرار داده‌ام اما هنوز اقدام خاصی نشده است. در سال ۱۴۰۱ اجرای قانون رتبه‌بندی را پس از ۱۱ سال داشتیم. در ابتدا این قانون با هشت‌هزار میلیارد تومان برای تقریبا ۶۰ درصد معلمان پیش‌بینی شده بود که اجرا نشد. بازه اجرای آن نیز سه‌ساله بود. وقتی دولت برای تصویب این قانون همراهی کرد، به ما گفته شد رتبه‌بندی برای همه معلمانی اجرا می‌شود که ممکن است ذی‌حق باشند و برای آن عدد تعیین نشد. از سوی دیگر ۳۸ هزار میلیارد تومان نیز بودجه برای اجرای اولیه آن دیده شد. ما قانون را اجرا کردیم و به چالشی در انتهای سال قبل برخوردیم که روزهای تلخی را آموزش‌وپرورش گذراند اما شیرین شد.رئیس‌جمهوری دستور دادند پنج‌هزار میلیارد تومان دیگر روی بودجه رتبه‌بندی گذاشتند و با تقریبا ۴۳ هزار میلیارد تومان قانون رتبه‌بندی اجرا شد.

امروز میانگین کشوری ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است. بعد از آن اعتراضات همکاران را بررسی کردیم که همین هفته مرحله دوم رتبه‌بندی برای اعمال اعتراضات همکارانی اجرا می‌شود که اعتراضات آنها وارد بوده است. ما باید طبق قانون الان آیین‌نامه ارتقا را بنویسیم. برای نوشتن آن از همه معلمان مشارکت می‌جوییم. اگر فردی با ۲۰ سال سابقه معلمی رتبه‌بندی نشده، این امر دلایلی دارد ازجمله آنکه یا فرد فرآیند رتبه‌بندی خود را کامل نکرده یا اساسا تقاضای رتبه‌بندی نکرده است. ما برای افرادی که رتبه ندارند تصمیماتی اتخاذ کردیم، بی‌رتبه‌ها به رتبه یک، دو، سه، چهار و پنج رتبه‌بندی می‌شوند و احکام افراد از این هفته اجرایی می‌شود. فرآیند اعمال رتبه‌ها شروع شده است. اتفاق دیگر آموزش‌وپرورش تحول چشمگیر در نظام جذب معلمان بود. امسال ۷۵ هزار معلم جدید به آموزش‌وپرورش می‌دهیم. سازمان اداری و استخدامی کمک کرد و این ۷۵ هزار معلم جدید در یک سال وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند. دو مورد این جذب از طریق آزمون استخدامی است. در این راستا معلمانی که سال‌های قبل ظرف ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت انتخاب می‌شد، این بار در هشت ساعت با گذراندن چندین مرحله شبه‌کانون ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند. افراد در مقابل ارزیابان اجرای واقعی داشتند و در موقعیت حقیقی قرار می‌گرفتند تا انتخاب شوند. از سوی دیگر به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ تا ۲۵ درصد و به فضای این دانشگاه قریب به ۷۰۰ هزار متر مربع اضافه شد. امسال در حوزه فرهنگی سال بی‌نظیری بود. تقریبا طرح «نماد» یعنی نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را اجرا کردیم و نزدیک سه تا پنج میلیون دانش‌آموز غربالگری و مداخله مثبت برای آنها شروع شد. ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم اما تعداد این مراکز درحال‌حاضر به بالای ۶۰۰ مرکز رسیده است.» همان‌طور که در سطور بالای این گزارش اشاره شد، وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده که اعتراضات معلمان بررسی شده و همین هفته مرحله دوم رتبه‌بندی برای اعمال اعتراضات معلمانی اجرا می‌شود که اعتراضات آنها وارد بوده است. این درحالی است که دو هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با رتبه‌بندی معلمان گفته بود که رتبه‌بندی (معلمان) و موضوع صدور احکام جدید مبتنی‌بر نتایج اعتراضات از هفته آینده آغاز می‌شود و کسانی که اعتراض‌شان وارد شده است، رتبه‌شان ارتقا می‌یابد و رتبه جدید می‌گیرند. براساس گزارش‌های دریافت‌شده «فرهیختگان» از معلمان معترض به رتبه‌بندی در همان مرحله اول، نتایج این مرحله از اعتراضات رتبه‌بندی معلمان هنوز اعلام نشده است و آخرین احکام صادر شده برای آنها به اردیبهشت امسال باز می‌گردد. آنچه در سایت مرتبط با رتبه‌بندی به معلمان نمایش داده می‌شود، این جمله است: «همکار گرامی! پرونده تخصصی شما جهت بررسی به کارگروه تخصصی ارسال شده است.» اما در این بین مساله‌ای که مطرح است، این‌که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد دو هفته آینده احکام مبتنی‌بر رتبه‌بندی جدید صادر خواهد شد و این درحالی است که «فرهیختگان» در گفت‌وگو با تعدادی از معلمان اعلام کرد آخرین حکم دریافت‌شده از سوی آموزش‌وپرورش مرتبط با اردیبهشت امسال بوده و هنوز حکم مرتبط با رتبه‌بندی جدید دریافت نشده است. پرسشی که در اینجا می‌توان مطرح کرد، این است که چگونه وقتی هنوز نتایج اولیه طرح رتبه‌بندی اعلام نشده و اعتراضات به رتبه‌بندی در احکام جدید همچنان اعمال نشده است. قرار است مرحله دوم رتبه‌بندی آغاز شود؟

 

برای خواندن متن کامل گزارش  اینجا را بخوانید.