تاریخ : Wed 30 Aug 2023 - 03:01
کد خبر : 83957
سرویس خبری : ورزش

خمز دخالتی در جذب عبدی نداشت؟

مرد اسپانیایی مربیگری می‌کند اما تیم نمی‌بندد

خمز دخالتی در جذب عبدی نداشت؟

تیم تراکتور پس از چند هفته ناکامی بالاخره در چهارمین هفته از مسابقات لیگ برتر در مقابل هواداران پرشورش مس رفسنجان را شکست داد و نوار ناکامی‌ها را پاره کرد.

نیلوفر مژدهی خبرنگار: تیم تراکتور پس از چند هفته ناکامی بالاخره در چهارمین هفته از مسابقات لیگ برتر در مقابل هواداران پرشورش مس رفسنجان را شکست داد و نوار ناکامی‌ها را پاره کرد. از ابتدای لیگ جاری همه توقع داشتند تیم تراکتور با توجه به نفراتی که به خدمت گرفته کوبنده و مدعی ظاهر شود اما این تیم برخلاف انتظارات نه‌تنها در نتیجه‌گیری مشکل داشت، بلکه با برخی ضعف‌های تاکتیکی علاقه‌مندان به خود را متعجب می‌کرد. همه توقع داشتند تیم قدرتمندتری از تراکتور ببینند و کمتر کسی بر این باور بود که آنها در انتهای جدول جای بگیرند، اما روند مسابقات به شکلی پیش رفت که نه‌تنها نتوانستند توقعات را برآورده کنند بلکه حتی در گلزنی مشکل داشته و نتوانسته بودند پیروز شوند.

عبدی یک سوپر خرید؟

درست در روزهای بد باشگاه تراکتور، مهدی عبدی همچون فرشته نجات ظاهر شد. در شرایطی که کمتر کسی فکر می‌کرد، این انتقال انجام شد و تیم را از بحران خارج کرد. عبدی در تیم پرسپولیس هرگز به آن بازیکنی که توقع داشت تبدیل نشد اما جدایی او از جمع سرخپوشان تهرانی و پیوستنش به تراکتور نه‌تنها این بازیکن را از مخمصه‌ای که در باشگاه پرسپولیس دچارش شده بود نجات داد بلکه تراکتور را نیز خوشبخت کرد. در جمع همه خریدهای دهان‌پرکن محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور شاید خرید عبدی یک سوپر خرید، از تیم نقل و انتقالاتی این باشگاه بود. گل سه امتیازی این بازیکن درحالی‌که سکوها فشار مضاعفی روی بازیکنان آورده بودند، نه‌تنها تیم تراکتور را نجات داد بلکه روحیه را به بازیکنان برگرداند. عبدی به‌عنوان یک تمام‌کننده و مهاجم نوک آن حلقه گمشده‌ای بود که نبودش، خمز را سردرگم کرده بود. حالا به نظر می‌رسد حضور یک تمام‌کننده در تیم این مربی، بخش زیادی از مشکلات تاکتیکی او را حل کرده است. به‌طوری که در بازی مقابل مس شاهد کم شدن فشار روی خط میانی و حتی مدافعان بودیم. تراکتور برخلاف بازی‌های گذشته رو به جلو و هجومی بازی کرد و با کمک عبدی به گل رسید. این مهاجم نه‌تنها ترکیب ۱۱ نفره تیم تراکتور را سر و سامان تازه‌ای بخشید بلکه روحیه را به آنها برگرداند. حالا تراکتوری‌ها که دیگر فشار لیگ قهرمانان آسیا را نیز حس نمی‌کنند، می‌توانند برای کسب جام در لیگ برتر و جام حذفی خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کنند. جالب است که مدیرعامل باشگاه تراکتور نیز جذب عبدی را سهم باشگاه می‌داند. او در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با روزنامه «فرهیختگان» داشت ادعا کرد «خرید عبدی تصمیم باشگاه بود.»

خمز بلد نیست تیم ببندد

وقتی هوشنگ نصیرزاده می‌گوید خرید عبدی تصمیم باشگاه بود یعنی به نوعی پاکو خمز را در این انتقال دخیل نمی‌داند. به نظر می‌رسد که هنوز باشگاه تراکتور از سرمربی تیم خود به خاطر ادعایی که در مورد اصل نقل و انتقالات داشت، ناراحت است. شاید به همین دلیل مدیرعامل این باشگاه مدعی شده که خرید عبدی تصمیم باشگاه بوده و می‌خواهد این واقعیت را به مخاطب برساند که زننده گل ۳ امتیازی تراکتور سلیقه خمز نبوده است.

در اینکه خمز مربی خوب و توانمندی است شکی نیست. او فصل گذشته توانمندی‌های خود را به خوبی به همه علاقه‌مندان به فوتبال ثابت کرد اما در فصل جدید، اظهارنظرهای این مربی در مورد نقل و انتقالات، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا خمز همان قدر که مربی خوبی است، می‌تواند تیم خوبی را هم ببندد. فراموش نکنیم تیمی را که خمز فصل گذشته به خوبی هدایت می‌کرد و هفته‌ها در بالای جدول به‌عنوان مدعی نگه‌داشت، قربان بردیف بسته بود. خمز پس از اولین ناکامی خود در فصل جاری ادعا کرد این تیم را او نبسته است، درحالی‌که بسیاری از عوامل باشگاه در صحبت‌های خصوصی که با روزنامه «فرهیختگان» داشتند تاکید کردند بخش اعظم خریدهای فصل جاری از طریق خمز و با تایید او انجام شده و تنها چند بازیکن خارجی که مبالغ بالایی داشتند یا با تیم خود قرارداد داشتند، به خدمت تراکتور درنیامدند.

این مربی در مصاحبه‌ای دیگر مدعی شد «وظیفه‌اش کُچ کردن تیم است و تیم بستن نیست.» درحالی‌که در همه جای دنیا این مربی است که تیم مورد نظر خود را می‌بندد. بازیکنان با سلیقه مربی انتخاب می‌شوند و اوست که با توجه به تاکتیک‌های مورد نظرش بازیکن انتخاب می‌کند. صحبت‌های خمز این واقعیت را که او نمی‌تواند تیم خوبی ببندد برای ما واضح‌تر می‌کند. با این حال هوشنگ نصیرزاده مدعی است این تیم را خمز خودش بسته و هرچند باشگاه در این راه او را همراهی کرده است اما هیچ بازیکنی بدون تایید او به خدمت تیم در نیامده است. او در گفت‌و‌گویش با ما ادامه داد: «من همچنان معتقدم مشکل تیم ما فشار بدنسازی پیش‌فصل بود. سنگینی بدنی بازیکنان باعث شد نتوانند دستورات تاکتیکی را به خوبی انجام دهند. هرچند ما موفق شدیم هفته چهارم و در سومین بازی که در لیگ برگزار کردیم به پیروزی برسیم اما باز هم می‌توانیم از این بهتر شده و در هفته‌های آینده عملکرد قابل قبول‌تر را به نمایش بگذاریم. فصل شروع شده و زمان آن نیست که ما وقت خود را صرف اینکه چه کسی تیم را می‌بندد بکنیم، بلکه هدف‌های مهمی در راه موفقیت تراکتور داریم که باید به آنها فکر کنیم.»

لیست تراکتور جا دارد

سعید مظفری‌زاده، مدیر تیم تراکتور پس از پیروزی برابر مس رفسنجان گفت: «براساس آنالیزهایی که سرمربی و کادرفنی داشتند، شاید نیازی به تقویت برخی پست‌ها و جابه‌جایی داشته باشیم. درصورت اعلام نیاز به باشگاه و امکان، این کار را انجام خواهیم داد اما فعلا چیزی به صورت جدی و قطعی مطرح نیست.»

همین چند جمله کافی بود تا شایعات پیرامون ادامه نقل و انتقالات در باشگاه تراکتور داغ شود. در اصل بعد از انتقال مهدی عبدی همچنان صحبت از این است که شاید تراکتور بخواهد بازیکن تازه‌ای را به جمع شاگردان خمز اضافه کند. اخیرا شنیدیم مهاجم سپاهان مورد توجه تراکتور قرار گرفته است. باشگاه سپاهان در ثبت قرارداد عیسی‌آل‌کثیر به علت رعایت نکردن سقف بودجه ناموفق بود و حالا تراکتور مشتری دست به نقد عیسی آل‌کثیر است. با این حال تراکتوری‌ها برای اینکه بتوانند این بازیکن را به خدمت بگیرند باید لیست‌شان را خالی کنند. پیش‌بینی می‌شود آنها برای این مهم با سعید آقایی فسخ کنند، اما اگر موفق به این کار نشوند می‌توانند پس از مهلت قانونی نقل و انتقالات که امروز است، عیسی را تحت عنوان بازیکن سهمیه فیفا جذب کنند.

با این حال هوشنگ نصیرزاده این انتقال را از علاقه‌مندی‌های باشگاه تراکتور نمی‌داند و به ما چنین گفت: «هر احتمالی وجود دارد اما فعلا هیچ شایعه‌ای جدی نیست. من به‌عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتور از چنین انتقالی خبر ندارم، پس یعنی این انتقال ممکن نیست. چیزی به پایان نقل و انتقالات باقی نمانده و تا آخرین ساعات امشب همه این شایعات تمام می‌شود. لیست ما برای جذب بازیکن جدید جایی ندارد و فعلا علاقه‌ای به جدایی سعید آقایی نداریم. محمد نادری هم از لیست ما خارج نمی‌شود. شرایط او رو به بهبود است و از بازی با استقلال خوزستان می‌تواند به تیم ما کمک کند.»

با این وجود، آقایی آن بازیکنی نیست که نظر سرمربی تراکتور را به‌طور کامل جلب کرده باشد. از این رو هرچند مدیرعامل این باشگاه اصرار دارد بگوید تمایلی به قطع همکاری با آقایی ندارند اما این موضوع می‌تواند اتفاق بیفتد.