تاریخ : Tue 29 Aug 2023 - 11:52
کد خبر : 83918
سرویس خبری : سیاست

ایده دولت پروژه پارس جنوبی را ۵ سال جلو انداخت

سید احسان حسینی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ایده دولت پروژه پارس جنوبی را ۵ سال جلو انداخت

برای بررسی میزان اهمیت میدان گازی پارس جنوبی و بهره‌ها و منافع اقتصادی آن با سیداحسان حسینی، کارشناس حوزه انرژی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست: روز گذشته بالاخره طلسم چندین‌ساله پروژه نیمه‌کاره فاز 11 پارس جنوبی شکست و رئیسی آن را افتتاح کرد. قصه پرپیج و خم فاز 11 پارس جنوبی به سال 79 برمی‌گردد که مبنا براین بود که شرکت توتال برای همکاری در این پروژه حضور داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و در ادامه نیز دوباره تمایل به تکمیل پروژه توسط شرکت‌های خارجی، از جانب دولت روحانی اتفاق افتاد که آنها هم پروژه را نیمه‌کاره گذاشتند و دولت سیزدهم با اتکا به توان داخلی بالاخره این پروژه را تکمیل کرد. برای بررسی میزان اهمیت این میدان گازی و بهره‌ها و منافع اقتصادی آن با سیداحسان حسینی، کارشناس حوزه انرژی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

*میدان گازی پارس جنوبی یک میدان مشترک بین ایران و قطر است و بزرگ‌ترین میدان گازی دنیاست. الان هم حدود 70 درصد از گاز مورد نیاز کشور و به‌طور کلی 50 درصد از کل انرژی ایران، از طریق این میدان تامین می‌شود.

* دولت فعلی باید واقعا حواسش باشد که جدی باشد و عزمش را جزم کند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کند؛ از تعامل با روسیه و چین گرفته تا تولید داخلی.

*اتفاقی که افتاده این است که در‌واقع شما یک سکو را برداشتید با آن وزن بالا _‌برداشت سکو و بعد نصب آن کار منحصربه‌فردی بود، اگر این تکنیک را دولت به خرج نمی‌داد 5 سال دیگر تازه منتظر می‌ماندیم که فاز 11 به تولید گاز برسد.

*200 میلیون متر‌مکعب کسری گاز داریم که باید تامین شود.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو اینجا را بخوانید.