تاریخ : Mon 28 Aug 2023 - 10:03
کد خبر : 83842
سرویس خبری : جامعه

هیچ‌کس این ریزگردها را گردن نمی‌گیرد

منشأ آلودگی شدید هوا در چند شهر ایران کجاست؟

هیچ‌کس این ریزگردها را گردن نمی‌گیرد

شنبه‌شب آسمان شهر تهران غبارآلود شد و ریزگردها به‌وضوح در آسمان شب قابل‌رویت بودند. کیفیت هوای پایتخت با شاخص 223 و در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت. شاخص کیفیت هوا در شهرقدس، شهریار و پاکدشت به عدد ۵۰۰ و شاخص در شهرستان ورامین ۳۰۴ و شهرری عدد ۳۰۹ بود.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه: شنبه‌شب آسمان شهر تهران غبارآلود شد و ریزگردها به‌وضوح در آسمان شب قابل‌رویت بودند. کیفیت هوای پایتخت با شاخص 223 و در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت. شاخص کیفیت هوا در شهرقدس، شهریار و پاکدشت به عدد ۵۰۰ و شاخص در شهرستان ورامین ۳۰۴ و شهرری عدد ۳۰۹ بود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی کشور به «فرهیختگان» گفت: «با توجه به خشکسالی اخیر، کانون‌های گردوخاک در اطراف شهرها من‌جمله شهر تهران شکل گرفته است. وقتی وزش باد هم داشته باشیم، معمولا چنین اتفاقی می‌افتد. تا پایان شهریور وضعیت به همین منوال است اما در پاییز امکان وقوع چنین گروخاکی وجود دارد.»

محمد درویش، فعال محیط‌زیست به «فرهیختگان» می‌گوید: «اوضاع بسیار خراب است؛ چراکه مرکز کشور درحال تبدیل شدن به کانون بزرگ تولید گردوخاک و چشمه‌های ایجاد ریزگرد می‌شود. دلیل اصلی نیز به این بازمی‌گردد که ما نظام آب‌شناختی مرکز ایران را به کل تغییر داده‌ایم. تقریبا هر رودخانه و چشمه‌ای که وجود داشته، مسیرش را متوقف کرده‌ایم. اجازه نداده‌ایم به تالاب خودش یعنی حوضه آبخیز دریاچه نمک نزدیک شود و قبل از رسیدن به آنجا از آب استفاده کرده‌ایم.»

محمدعلی طهماسبی، رئیس ستاد کارگروه مقابله با ریزگردهای کشور و مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست به «فرهیختگان» گفت: در مساله دو روز گذشته برای تهران اما تالاب صالحیه نقش بسیاری نداشت. باد به هرحال فرساینده است و گردوغبار ایجاد می‌کند. اینکه به تهران هم رسید، ناشی از همین توده‌ای بود که در جنوب سمنان شکل گرفت و در مناطق مختلف گسترش پیدا کرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.