تاریخ : Sun 27 Aug 2023 - 16:24
کد خبر : 83815
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

گفتند زکریای رازی کافر بوده، سریالش را توقیف کردند

خاطره محمدرضا ورزی از سریال کیمیاگر؛

گفتند زکریای رازی کافر بوده، سریالش را توقیف کردند

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال کیمیاگر که اواخر دهه هشتاد ساخته شد درباره ماجرای توقیف این سریال گفت: «دلیل را که جویا شدیم گفتند، می‌گویند زکریای رازی ملحد و کافر بوده است»

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال کیمیاگر که اواخر دهه هشتاد ساخته شد درباره ماجرای توقیف این سریال گفت: «من یادم هست برای «کیمیاگر» ابتدا یک تله‌فیلم نوشتم اما کمی بیشتر نوشتم تا یک مینی‌سریال شود که مدیر وقت شبکه یک کار را پس از تولید توقیف کرد و به آرشیو سپرد.دلیل را که جویا شدیم گفتند، می‌گویند زکریای رازی ملحد و کافر بوده و من هرچه به این مدیر محترم توضیح دادم که در این مورد نظر شما قطعا ارجح‌تر از نظر علامه شهید مطهری نیست، نتیجه نداد.»

وی افزود:«علامه شهید مطهری در مورد زکریای رازی مقاله دارند و نوشته‌اند، شواهد نشان می‌دهد رازی به احتمال قوی شیعه شده بود. حتی رهبر معظم انقلاب در مورد زکریای رازی مطالبی را در جهت تایید این شخصیت فرمودند.»

کارگردان سریال کیمیاگر ادامه داد:«متاسفانه مدیران وقت آن زمان شبکه یک حتی به آن کار ارزیابی منفی اعطا فرمودند. یک سال کارمان در آرشیو خوابید تا اینکه مدیر آن وقت شبکه رفت و آقای مهدی فرجی آمد. ایشان گفتند مشکلی ندارد و باید پخش شود و با حمایت ایشان و جناب مهندس ضرغامی که حقیقتا دوره‌ خوبی در رسانه ملی رقم خورد هم تله‌فیلمش پخش شد هم یک مینی سریال سه قسمتی به طور هفتگی روی آنتن رفت.البته که یک مینی‌سریال سه قسمتی در خاطرها نمی‌ماند اما با خودم گفتم باید یک کاری هرچند با تایم محدود از زندگی زکریای رازی در آرشیو داشته باشیم. در نهایت خیلی جمع و جور به این شخصیت پرداختیم؛ درحالی که من یک سناریوی بزرگ از این شخصیت نوشته بودم. سر آن پروژه اذیت شدم و متوجه شدم برخی دوستان خیلی علاقه‌مند نیستند که مفاخر بزرگ ایران به تصویر کشیده شود.»

 

منبع:خبرگزاری ایسنا