تاریخ : Sun 27 Aug 2023 - 11:33
کد خبر : 83795
سرویس خبری : دانشگاه

38 درصد ظرفیت بورس دانش در اختیار علوم انسانی‌ها

«فرهیختگان» از جزئیات اجرای بورسیه دانش گزارش می‌دهد؛

38 درصد ظرفیت بورس دانش در اختیار علوم انسانی‌ها

اگر بنا باشد بورس شدن دانشجویان را از لحاظ گروه آزمایشی مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کرد عمده این دانشجویان در گروه علوم انسانی با ظرفیت 380 نفری قرار می‌گیرند. یعنی سهم این گروه آزمایشی از کل هزار دانشجو 38 درصد است.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری امسال همانند خود برگزاری کنکور، تفاوت اساسی با سال‌های گذشته داشته است؛ چراکه امسال داوطلبان امکان استفاده از 4 نوع بورس «دانش»، «صنعتی»، «خودروسازی سایپا» و «انرژی اتمی» را خواهند داشت تا آنهایی که شرایط لازم را برای استفاده از بورسیه‌های تحصیلی دارند، بتوانند در کنار تحصیل، از همان مقطع کارشناسی از تسهیلات این بورسیه‌ها استفاده کنند. در این میان بورسیه دانش قرار است در هر 4 گروه آزمایشی، در‌مجموع هزار نفر را در دانشگاه‌های مختلف دولتی جذب کند که قطعا قدم مثبتی برای تغییر مسیر تحصیل نودانشجویان برای سال‌های آینده هم تلقی می‌شود. هرچند این مدل بورس برای اولین‌بار در دفترچه امسال جا گرفته، اما این بدان معنی نیست که همه نودانشجویان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ چراکه قرارگیری در لیست دانشجویان بورسیه دانش ملزومات خودش را می‌طلبد. در این گزارش نگاهی داشتیم به کم و کیف اجرای این بورس در رشته‌ها، دانشگاه‌ها و گروه‌های آزمایشی مختلف. 

براساس آنچه در شیوه‌نامه مربوط به اجرای بورسیه دانش آمده، سازمان سنجش می‌تواند حداکثر 3 برابر سهمیه درخواستی در هر کدرشته مدنظر را صرفا از بین داوطلبانی که در میان 10 درصد برتر آن گرایش در هر یک از مناطق سه‌گانه (1، 2 و 3) به‌شمار می‌روند، برای مصاحبه به سازمان امور دانشجویان معرفی کند و تنها داوطلبانی که بتوانند از بخش مصاحبه حضوری تعیین‌شده عبور کنند امکان رسیدن به‌عنوان دانشجوی بورس دانش را خواهند داشت. یعنی داوطلب برای قرارگیری در میان دانشجویان بورسیه براساس شیوه‌نامه در کنارش سنجه‌هایی مانند حداکثر سن، رشته، شرایط جسمانی، معدل مقطع تحصیلی قبلی که هر سال در دفترچه اعلام خواهد شد، باید قبولی در کد رشته انتخابی و تایید صلاحیت علمی و عمومی هم توسط کارگروه تخصصی را هم داشته باشد. مصاحبه هم توسط کارگروه تخصصی در اداره کل یا در دانشگاه‌های مراکز استان به نمایندگانی از سازمان امور دانشجویان انجام می‌شود. هر‌چند نمی‌توان از حالا درباره میزان موفقیت یا عدم‌موفقیت جدیدترین بورس وزارت علوم برای دانشجویان کارشناسی اظهارنظر کرد، اما واقعیت این است که حضور این قشر در دوران تحصیل در فضای کاری واقعی، می‌تواند کیفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را هم بهبود ببخشد. 

اگر بنا باشد بورس شدن دانشجویان را از لحاظ گروه آزمایشی مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کرد عمده این دانشجویان در گروه علوم انسانی با ظرفیت 380 نفری قرار می‌گیرند. یعنی سهم این گروه آزمایشی از کل هزار دانشجو 38 درصد است. بعد از آن گروه ریاضی و فنی با ظرفیت 353 نفری قرار دارد و بناست 35.3 درصد این داوطلبان در این گروه جذب شوند. علوم تجربی‌ها هم با ظرفیت 204 نفری سهم 20.4 درصدی خواهند داشت. البته گروه آزمایشی هنر هم ظرفیت پذیرش 64 دانشجو یا به عبارت دقیق‌تر سهم 6.4 درصدی در اولین دوره اجرای بورس دانش خواهد داشت؛ هرچند سهم رشته‌های گروه آزمایشی هنری در این نوع از بورس دانشجویی اندک است، اما قرارگیری این گروه را باید اتفاق مثبتی در عرصه هنری کشور قلمداد کرد. 

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.