تاریخ : Sat 26 Aug 2023 - 22:29
کد خبر : 83770
سرویس خبری : جامعه

آسیب‌های کیسه‌های پلاستیکی بر محیط‌زیست

هشداری برای همه؛

آسیب‌های کیسه‌های پلاستیکی بر محیط‌زیست

عمر مفید کیسه‌های پلاستیکی بسیار کم شده است به‌طوری‌که اغلب اوقات مسیر مغازه تا منزل را طی می‌کند و بعد از آن مستقیم وارد سطل زباله می‌شود، بگذریم که تعدادی از خانواده‌ها از آن‌ها به‌عنوان کیسه‌زباله استفاده می‌کنند اما درنهایت آن‌ها وارد طبیعت می‌شود.

حسین مظاهری: در گذشته مردم برای خرید از سبدهایی باقابلیت مصرف چندباره و یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کردند که قابلیت شستشو داشتند اما با تغییر سبک زندگی، سبدها و کیسه‌های پارچه‌ای خرید، جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی دادند و به‌مرور به یکی از موضوعات پرخطر در محیط‌زیست تبدیل شدند.

بر اساس آمار سازمان جهانی World Popution Review، سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید کالاهای پلاستیکی را داشت و جزء ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های پلاستیکی بود و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید کرد که نیم میلیون تن آن به کیسه پلاستیکی اختصاص داشت. پلاستیک بافت خاک را تغییر داده و خسارت‌های زیادی را به بخش محیط‌زیست می‌زند.

پلاستیک‌ها برای حیات خشکی و دریایی بسیار سمی هستند. محصولات معمولی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم عملاً غیر تجزیه‌پذیر هستند و مدت‌های زیادی را بدون تغییر در طبیعت باقی می‌مانند. محصولات جانبی خطرناک یا مونومرهای آزاد از طریق محلول‌های تولیدشده در محل دفن زباله به آب‌های شیرین و دریا راه پیدا می‌کنند.