تاریخ : Wed 23 Aug 2023 - 11:03
کد خبر : 83579
سرویس خبری : جامعه

مسئولان هنوز مشکل آبرسانی ۶۲ روستای پرجمعیت اردبیل را حل نکرده‌اند

تراژدی موران؛

مسئولان هنوز مشکل آبرسانی ۶۲ روستای پرجمعیت اردبیل را حل نکرده‌اند

۲۳ سال پس از دستور صریح رهبر انقلاب، مسئولان هنوز مشکل آبرسانی ۶۲ روستای پرجمعیت اردبیل را حل نکرده‌اند.

زینب مزروقی، خبرنگار سرویس جامعه: ۲۳ سال پس از دستور صریح رهبر انقلاب، مسئولان هنوز مشکل آبرسانی ۶۲ روستای پرجمعیت اردبیل را حل نکرده‌اند. هرقدر پشت تلفن سعی کردم تا ارتباطم را با آقای نامورنام بگیرم نشد. فقط فهمیدم شهر زهرا از توابع بخش موران شهرستان گرمی در استان اردبیل دو ماهی است که اصلا آب ندارند و آب شرب و آب لازم برای مصرف روزانه‌شان با تانکر آبرسانی می‌شود. در این دو ماه هم آب از طریق مخازن بزرگ پر می‌شود و نهایتا تا یک ساعت حجم آب پاسخگوی مصارف روزمره‌شان است.

دولت از اوایل سال گذشته طرح انتقال آب ارس از گرمی و طرح انتقال به تصفیه‌خانه این 62 روستا را در شهر زهرا استارت زده است. تا به امروز حدود 90 میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده که هنوز تحقق نیافته است. برای ادامه و تکمیل پروژه حدود 50 میلیارد تومان دیگر نیاز است تا به‌طور کامل مشکل کم‌آبی حل شود.

مقام‌معظم‌رهبری در سفری به استان اردبیل در مردادماه 79 در رابطه با وضعیت شهرستان گرمی خاطرنشان کرده بود که «هرکس می‌خواهد محرومیت را ببیند به گِرمی سفر کند.» حالا با وجود نزدیک به 20 سال از وضعیت و هشدار نماینده‌های ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در رابطه با نبود آب سالم آشامیدنی و اولیه‌ترین امکانات رفاهی اما همچنان گرمی، بخش موران و 62 روستای آن چشم انتظار آب هستند و مسئولان این شهرستان در توجیه عدم پیشرفت پروژه‌های آبرسانی؛ خشکسالی هرساله منطقه را بهانه می‌کنند. روستاییان این شهر مرزی حتی به حداقل‌ترین امکانات شهروندی، یعنی آب آشامیدنی هم دسترسی ندارند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.