تاریخ : Tue 22 Aug 2023 - 10:23
کد خبر : 83503
سرویس خبری : دانشگاه

بورسیه صنعتی ۱۴۸۰ نفر از رتبه‌های برتر کنکور

جزئیات طرح بنیاد ملی نخبگان که امسال برای اولین بار به‌صورت ملی اجرا می‌شود

بورسیه صنعتی ۱۴۸۰ نفر از رتبه‌های برتر کنکور

بنیاد ملی نخبگان با اجرای طرح بورسیه صنعتی از سال گذشته تلاش کرده بتواند نقش پل ارتباطی را برای دانشجویان و بخش‌های مختلف صنعتی کشور ایفا کند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: «فارغ‌التحصیل دانشگاهی از محیط واقعی بازار کار دور است»، «فارغ‌التحصیل دانشگاهی تصویر درستی از شرایط صنعت ندارد» و... جملات پرتکراری است که درطول دهه‌های اخیر از سوی فعالان اقتصادی به‌حدی تکرار شده که دیگر مسئولان آموزش عالی هم آن را پذیرفته‌اند و موضوع مهم اینکه برنامه‌هایی را در راستای تغییر نگاه صنعت به فارغ‌التحصیل دانشگاهی برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین طرح‌ها را باید همان بورسیه‌هایی دانست که مسیر را برای حضور همزمان در بخش‌های صنعت در دوران تحصیل هموار کرده‌اند. هرچند وزارت علوم خود بورسیه‌های مختلفی را برای این موضوع در نظر گرفته، اما بنیاد ملی نخبگان با اجرای طرح بورسیه صنعتی از سال گذشته تلاش کرده بتواند نقش پل ارتباطی را برای دانشجویان و بخش‌های مختلف صنعتی کشور ایفا کند. هرچند این طرح دیر به مرحله اجرایی رسیده و هنوز شامل حال همه دانشجویان مقاطع مختلف نمی‌شود، اما درصورت تداوم می‌تواند چراغ راه خوبی برای روشن نگه داشتن این حوزه باشد؛ حوزه‌ای که حتما تغییر در آن به نفع همه بخش‌های کشور خواهد بود. در همین راستا سراغ حیدر مفتاحی‌زاده، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان یزد و همچنین مسئول طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان کشور رفتیم تا علاوه‌بر تشریح ضرورت اجرای این طرح از میزان استقبال آن و همچنین شرایط صنعتی کشور بگوید.  گزیده صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

*ما تقاضای 95 دانشجو داشتیم که البته سه‌برابر این ظرفیت توسط سازمان سنجش اعلام شد. در این طرح برای اولین‌بار دانشجوی ما گزینش‌شده دانشگاه نیست، بلکه به‌جای دانشگاه، مصاحبه‌شده شرکت یا واحد اقتصادی هم بوده است.

* حدود 55 تا 60 درصد این دانشجویان دخترند و موفق‌ترین‌ها هم هستند. قرار نیست نیروی کارگری برای مجموعه تامین کنیم، قرار است این بچه‌ها در آینده در واحدهای تحقیق و توسعه باشند.

* ما نقش دولتی را درست تعریف کردیم؛ مثلا اینکه از ظرفیت بیمه دانشجویی استفاده کنیم. این بچه‌ها هفته‌ای یک‌بار به واحد اقتصادی می‌روند، یعنی 50 ساعت در ماه اما 30 روز کامل بیمه می‌شوند. 

*این کار تازه شروع شده است. ما امسال نیازهای اولیه این بچه‌ها را حل کردیم که کار با قوت پیش رود. قدم بعدی ما ورود به رشته‌های تخصصی و خاص‌تر بین‌رشته‌ای است. تلاش ما تمرکز روی بچه‌های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری است که به‌نظر می‌رسد واجب‌تر هستند. 

*1480 نفر از مسیر کنکور و همین تعداد از مسیر غیر از آن خواهیم داشت. ما فقط انتظار داریم هرکسی هر طور می‌تواند به ما کمک کند تا این کار فراگیر شود، چون این کارها با هزینه دولت نبوده است.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو اینجا را بخوانید.