تاریخ : Mon 21 Aug 2023 - 12:45
کد خبر : 83465
سرویس خبری : جهان شهر

چین در آفریقا به دنبال چیست؟

قاره‌ای برای رقابت؛

چین در آفریقا به دنبال چیست؟

قاره آفریقا دارای منابع طبیعی فراوان، بازار مصرفی بزرگ و نیروی کار بسیار ارزان قیمت است. از همین رو، سبب جلب توجه قدرت‌های بزرگ جهانی به این قاره شده است. علاوه‌بر قدرت‌های اروپایی و آمریکا که سابقه استعماری عظیمی در این قاره دارند، امروزه چین نیز متوجه آن شده است. حضور قدرت‌های غربی، در کنار تلاش چین برای ورود و نقش‌آفرینی در آفریقا، این قاره را تبدیل به عرصه رقابت قدرت‌های جهانی کرده است.

سامان فریدونی، عضو شبکه پژوهشگران اندیشکده دیپلماسی اقتصادی: قاره آفریقا دارای منابع طبیعی فراوان، بازار مصرفی بزرگ و نیروی کار بسیار ارزان قیمت است. از همین رو، سبب جلب توجه قدرت‌های بزرگ جهانی به این قاره شده است. علاوه‌بر قدرت‌های اروپایی و آمریکا که سابقه استعماری عظیمی در این قاره دارند، امروزه چین نیز متوجه آن شده است. حضور قدرت‌های غربی، در کنار تلاش چین برای ورود و نقش‌آفرینی در آفریقا، این قاره را تبدیل به عرصه رقابت قدرت‌های جهانی کرده است. 
کشورهای غربی از انقلاب صنعتی تاکنون در حال استعمار آفریقا آن هم با زور و سرکوب هستند؛ اما چین برنامه‌ها و روش‌های دیگری برای نفوذ در آفریقا دارد. این برنامه‌ها شامل اعطای وام‌های سخاوتمندانه، نیروی متخصص، طرح و نقشه پروژه‌ها و... می‌باشد. دولت چین تلاش دارد تا این اقدامات خود را کاملا خیرخواهانه و بشردوستانه جلوه دهد؛ اما کارشناسان نسبت به استعمار کشورهای آفریقایی توسط چین، از طریق دیپلماسی تله بدهی هشدار می‌دهند. آنها معتقدند که چین هم به دنبال هژمونی و استعمار است، فقط روش خاص خود را دارد. نفوذ چین در آفریقا باعث نگرانی آمریکا هم شده است. زیرا این نفوذ امپراتوری آمریکا در این قاره و جهان را به خطر می‌اندازد. در این یادداشت ما با رویکردی تحلیلی به دنبال بررسی لایه‌های گوناگون روابط آفریقا و چین بوده‌ایم و سعی در بیان راهکارهایی برای بهره‌گیری بهتر طرفین از این روابط را داشته‌ایم. برای این تحقیق و پژوهش ما از منابع مختلف کتابخانه‌ای بهره برده‌ایم. 

 

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید