تاریخ : Sun 20 Aug 2023 - 10:53
کد خبر : 83397
سرویس خبری : جهان شهر

تاکید  آمریکا، ژاپن و کره‌ جنوبی برتقویت همکاری نظامی

چین در محاصره«مینی ناتو»؛

تاکید آمریکا، ژاپن و کره‌ جنوبی برتقویت همکاری نظامی

روئسای جمهور آمریکا و کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن، روز جمعه در نشست کمپ‌دیوید، بر سر یک پیمان نظامی معطوف به چین به توافق رسیدند.

گزارش فرهیختگان: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز جمعه در نشست کمپ‌دیوید، بر سر یک پیمان نظامی که مشخصا متمرکز بر چین است، به توافق رسیدند. رسانه‌های آمریکایی این نشست را یک «نشست تاریخی» خوانده و نوشتند که «پرزیدنت بایدن و همتایانش از کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که همکاری نظامی را تقویت کرده و این اولین نشست سه‌جانبه را به یک سنت سالانه تبدیل خواهند کرد.» توافقات نظامی این نشست ایالات متحده، ژاپن و کره را ملزم به برگزاری گفت‌وگوهای سالانه، گسترش رزمایش‌های نظامی مشترک و مشورت در صورت بروز بحران می‌کند.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی گفت اگرچه این نشست «درباره چین نبود»، رهبران درباره نگرانی‌های مشترک خود در مورد اقدامات پکن در منطقه صحبت کردند. همچنین در بیانیه مشترکی که پیش از کنفرانس مطبوعاتی منتشر شد، رهبران سه کشور از «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در دریای چین جنوبی انتقاد کردند و بر «اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید کردند.چین از زمانی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با حمایت‌های مختلف از اوکراین وارد عمل شد، در مورد تشکیل یک اتحاد امنیتی مشابه به رهبری آمریکا در آسیا هشدار داد. نشست کمپ‌دیوید به احتمال زیاد جمع‌بندی پکن در این‌باره را تقویت خواهد کرد.   تحلیلگران معتقدند جنگ روسیه در اوکراین، ژاپن و کره جنوبی را به ناتو نزدیک کرده است. یکی از اثرات این جنگ، افزایش قابل توجه بودجه دفاعی چین از 5.4 تریلیون ین به 6.8 تریلیون ین بود. اگرچه پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) قدرتمندترین پیمان نظامی در جهان است و برای تقابل با چین کفایت می‌کند اما مساله اینجاست که بسیاری از کشورهای اروپایی حاضر به همراهی و همکاری با آمریکا در مواجهه با چین نیستند. اقتصاد اروپا در یک‌سال‌ونیم گذشته بابت جنگ اوکراین به اندازه کافی ضربه خورده و دیگر توان تحمل یک ضربه دیگر اقتصادی از جانب چین را ندارد. از همین‌رو واشنگتن به ساخت اتحاد و ائتلاف‌های دیگر شبیه آنچه که با ژاپن و کره جنوبی در کمپ‌دیوید منعقد کرده، روی آورده است. این موضوع نگرانی پکن از به اصطلاح یک «مینی ناتو» در آسیا را تشدید کرده است. پیمان کمپ‌دیوید ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را ملزم می‌کند که هرگونه تهدید امنیتی را تهدیدی برای همه بدانند و با گفت‌وگوهای متقابل به آن پاسخ دهند. این بسیار سختگیرانه‌تر از ماده 5 ناتو است، که اعضای آن را ملزم می‌کند درصورت مورد حمله قرار گرفتن، «اقدام کنند.»

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.