تاریخ : Sun 20 Aug 2023 - 10:51
کد خبر : 83396
سرویس خبری : سیاست

خود اظهاری به‌جای شفافیت ساختاری

قالیباف در سال چهارم مجلس ماجرای شفافیت آرا را جمع‌بندی کرد؛

خود اظهاری به‌جای شفافیت ساختاری

در همین راستا محمدباقر قالیباف که در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت حضور یافته بود در پاسخ به پرسش دانشجویان درمورد تعیین‌تکلیف مساله شفافیت آرا گفت: «فقط یک بند طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی‌مانده و آن این است که گفته‌ایم موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که در مجمع بررسی می‌شود نیز باید شفاف شود اما در این زمینه هنوز مجمع اعلام نظر نکرده و در آنجا مانده است»

مجلس یازدهم ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند و هنوز شفافیت آرا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه از این مجلس وجود دارد. مطالبه‌ای که هنوز به قانون تبدیل نشده است. در همین راستا محمدباقر قالیباف که در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت حضور یافته بود در پاسخ به پرسش دانشجویان درمورد تعیین‌تکلیف مساله شفافیت آرا گفت: «فقط یک بند طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی‌مانده و آن این است که گفته‌ایم موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که در مجمع بررسی می‌شود نیز باید شفاف شود اما در این زمینه هنوز مجمع اعلام نظر نکرده و در آنجا مانده است. از این رو چون به‌خاطر یک بند نمی‌توانستیم بقیه قانون را نیز ابلاغ کنیم، تصمیم گرفتیم هر نماینده‌ای که مایل بود رای خود را به‌صورت شفاف اعلام کند این امکان برای او فراهم باشد و بسترهای آن را نیز در مجلس فراهم آوردیم، حتی اگر با آن یک بند موافقت نشود، آن را کنار می‌گذاریم و بقیه قانون را ابلاغ می‌کنیم.» در چندوقت اخیر نمایندگان مجلس همواره یک پاسخ ثابت به مطالبه عمومی درمورد شفافیت آرا داده‌اند. طرح شفافیت در مجمع تشخیص مانده است و برخی نمایندگان به‌صورت داوطلبانه آرای خود را در سامانه شفافیت آرا منتشر می‌کنند. 
پاسخی که هر دو بخش آن قابل‌بررسی است که آیا واقعا آن‌طور که قالیباف می‌گوید طرح یا به‌تعبیر دقیق‌تر طرح شفافیت قوای سه‌گانه فاقد ایراد بوده و مجمع تشخیص آن را بیهوده معطل نگه داشته است و همچنین آیا سامانه شفافیت داوطلبانه توانسته به طرز مطلوبی کارآمدی خود را در موارد مهم مورد بررسی در مجلس نشان دهد. برای بررسی این موارد بد نیست مروری داشته باشیم بر سر گذشت پرپیچ و خم ماجرای شفافیت آرا در مجلس. 

اگرچه نمایندگان از زمان در دستورکار قرار گرفتن طرح شفافیت قوای سه‌گانه تمام مطالبات درمورد شفافیت آرا را به این طرح حواله می‌دهند اما آنچه نمایندگان به مردم وعده داده بودند پیش از هر چیز شفافیت آرای آنان بود؛ امری که تحقق آن نیاز به ارائه قانونی جامع و جزئی دارد. قانونی که در دستورکار مجلس قرار گرفته بود اما یکباره کنار گذاشته شد و جای خود را به یک طرح مبهم و چند بندی به اسم شفافیت آرا داد که ایرادهای زیادی نیز می‌توان به آن وارد دانست. 
پس از آغاز به کار رسمی مجلس شورای اسلامی در خرداد امسال 98، 170 نفر از نمایندگان طرح شفافیت آرا را در اختیار هیات‌رئیسه مجلس قرار دادند تا شفافیت نخستین طرح نمایندگان در مجلس یازدهم شود اما 8 ماه گذشت تا این طرح در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان مردم گذاشته شود. 

برای خواندن متن کامل این گزارش اینجا را بخوانید.