تاریخ : Wed 16 Aug 2023 - 09:42
کد خبر : 83244
سرویس خبری : اقتصاد

وضعیت سفید تحقق درآمدهای دولت در بهار

رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی، ۹۰ درصدی درآمدهای گمرکی و فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت؛

وضعیت سفید تحقق درآمدهای دولت در بهار

رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی، ۹۰ درصدی درآمدهای گمرکی و فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت در ۴ ماه اول سال اتفاقاتی مثبت است.

فرهیختگان: روز گذشته داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس حضور پیدا کرد. در این جلسه وی جزئیاتی از میزان تحقق منابع و مصارف بودجه 1402 به نمایندگان مجلس ارائه داد. طبق اظهارات منظور، در 4ماهه نخست 65 درصد از منابع و مصارف بودجه محقق شده است. آمارهای سازمان مالیاتی و گمرک ایران نشان می‌دهد بیشترین تحقق منابع دولت باید مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی باشد؛ موضوعی که رئیس سازمان برنامه نیز آن را تایید می‌کند.

در 4ماهه نخست سال جاری بخش درآمدها (مالیات‌ها، درآمدهای دولت از کالا و خدمات و عوارض و جرائم) حدود 85 درصد محقق شده اما در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمده آن درآمد نفتی است، 42 درصد از منابع محقق شده است. البته به گفته رئیس سازمان برنامه، وضعیت تحقق منابع نسبت به سال‌های قبل بهتر شده و درخصوص نفت نیز، صادرات نفت و میعانات گازی روزانه بیش از 1.4 میلیون بشکه بوده و دلیل تحقق پایین منابع نفتی در بودجه، شرایط تحریمی است که باعث می‌شود تحقق درآمدها برای سازمان برنامه زمان‌بر باشد.

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید.