تاریخ : Tue 15 Aug 2023 - 15:37
کد خبر : 83218
سرویس خبری : جامعه

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت

«فرهیختگان»:

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت

وابسته کردن اجازه طبابت پزشکان به فعالیت در مناطق محروم؛ آری. پذیرش دانشجوی پزشکی متعهد به حضور ده ساله در مناطق محروم؛ خیر.

فرهیختگان: در حال حاضر باتوجه به قوانین و مقررات مصوب سال ۶۳، پزشک جوانی که فارغ التحصیل شده و طرح و تعهدات قانونی خود نسبت به دولت را انجام داده، همچنان اجازه اشتغال در مراکز غیر دولتی را ندارند. زیرا با مانع کسب امتیاز برای طبابت مواجه است. درحالی که کشورهای همسایه مثل ترکیه و حوزه خلیج فارس در حال جذب پزشکان جوان ما هستند.

وزارت بهداشت تاکید دارد که حذف کسب امتیاز برای اخذ پروانه طبابت، توزیع پزشکان در مناطق محروم را دچار مشکل می‌کند و دیگر کسی رغبتی برای طبابت در مناطق محروم نخواهد داشت. این ادعا در حالیست که درصد کمی از پزشکان شاغل در مناطق محروم مشمول این موضوع هستند و عمده پزشکان جوان یا مشغول گذراندن تعهدات خود هستند یا قید مجوز طبابت را زده‌ و در شهرهای بزرگ بدون داشتن مجوز زیردست پزشکان سرمایه‌دار فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر این وزارتخانه نسبت به تکلیف قانونی خود مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری و اختصاص آن به دانشجویان پزشکی بومی متعهد مناطق محروم مقاومت نشان داده و مسئولان مختلف آن به صراحت این موضوع را افزون بر نیاز کشور عنوان می‌کنند. 

رفتار دوگانه معاونت درمان وزارت بهداشت نتیجه ای جز سردرگمی پزشکان جوان نخواهد داشت. چنانچه با گذشت چهار دهه از الزام پزشکان به کسب امتیاز در مناطق محروم، وزارت بهداشت نتوانسته مشکل توزیع پزشکان را در کشور حل کند، تداوم این سیاست انحصاری سوال برانگیز است. با وجود فعالیت غیررسمی هزاران پزشک جوان بدون پروانه در درمانگاه های خصوصی کلانشهرها، بنظر می آید کلیدواژه «مناطق محروم» بیشتر از آن که دغدغه مسئولین باشد، اسم رمزی برای تداوم انحصار پزشکان سرمایه دار بخش خصوصی بر پزشکان جوان تازه فارغ التحصیل باشد.