تاریخ : Sun 13 Aug 2023 - 08:22
کد خبر : 83066
سرویس خبری : دانشگاه

روایتی از زندگی دانشجویی در خارج از زبان اساتید امروز

در سومین نشست از «آشنایی با دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا» مطرح شد

روایتی از زندگی دانشجویی در خارج از زبان اساتید امروز

تجربه حضور در دانشگاه‌های خارجی آن هم وقتی از زبان کسانی که آن را لمس کرده‌اند، مطرح شود حتما جذابیت‌های خاصی برای دانشجویانی دارد که قصد دارند یک روز به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی شناخته شوند.

تجربه حضور در دانشگاه‌های خارجی آن هم وقتی از زبان کسانی که آن را لمس کرده‌اند، مطرح شود حتما جذابیت‌های خاصی برای دانشجویانی دارد که قصد دارند یک روز به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی شناخته شوند. موضوعی که محور کارگاه تعاملی «آشنایی با دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا» که از سوی پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شده، قرار گرفته است. در این نشست که اواخر اردیبهشت ماه امسال با حضور فاطمه دهدار، فارع‌التحصیل دکتری اقتصاد انرژی دانشگاه مالزی و سیدجلال‌الدین میرنظامی، فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه اوسنابروک آلمان برگزار شده، به تجربیات این افراد در مدت زمان حضورشان در این دانشگاه‌ها پرداخته شده است.

دانشجویان خارجی استقلال عمل بالایی در مالزی داشتند
فاطمه دهدار، دانشجویی که مقطع دکتری خود را در کشور مالزی گذرانده است، گفت: «سال 2010 و در سن پایین برای تحصیل در رشته اقتصاد به دانشگاه مالایا مالزی رفتم. در آن مقطع اسم این کشور و دانشگاه‌های آن بر سر زبان‌ها افتاده بود. زمانی که وارد دانشگاه um شدم یک آقای ایرانی کارمند دانشگاه بود و راهنمایی‌های زیادی هم انجام داد و این مساله بسیار دلگرم‌کننده بود؛ چراکه او هم با شرایط ایران آشنا بوده و هم وضعیت دانشگاه را می‌دانست.»
او با بیان اینکه در اواخر تحصیل نماینده ایران را از دانشگاه حذف کردند و به جای آن نماینده کشورهای عربی آنجا حضور داشت، بیان داشت: «در دانشگاه um هم علاوه‌بر تسهیل پذیرش دانشجوی خارجی، ویزاسنتر و کارهای مربوط به این بخش هم کاملا شفاف بود و طبق روال مشخصی فعالیت‌ها دنبال می‌شد. زمانی که بنده به این کشور رفتم، امکان تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی وجود داشت و این کار را آسان کرده بود. البته بعدا این قانون را حذف کردند.»
دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه um مالزی تصریح کرد: «در ابتدا با هزینه شخصی‌ام به این کشور رفتم اما اگر در طول تحصیل پروژه‌ای از سوی اساتید ما وجود داشت، این امکان را داشتیم به صورت دستیار پژوهشی کار کرده و در ازای آن حقوق بگیریم. اصولا وقتی این امکان فراهم شد، شهریه ما هم نیز با 75 درصد تخفیف همراه بود. البته باید بگویم که این ظرفیت برای رشته من کمتر وجود داشت، درحالی‌که برای رشته‌های مهندسی، تقریبا در تمام طول تحصیل دانشجویان می‌توانستند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.»...ادامه مطلب