تاریخ : Sat 12 Aug 2023 - 22:49
کد خبر : 83051
سرویس خبری : ورزش

مصوبه جنجالی  هنوز  به تایید فیفا نرسیده؟

در مجمع اسفند ماه فدراسیون فوتبال اختیار عزل رئیس از هیات‌رئیسه به مجمع منتقل شد

مصوبه جنجالی هنوز به تایید فیفا نرسیده؟

مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون فوتبال روز 28 اسفند سال قبل به‌صورت آنلاین تشکیل شد تا اعضای آن درباره مباحث مختلفی تصمیم‌گیری کنند که شاید یکی از مهم‌ترین مصوبات این مجمع بندی بود .

مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون فوتبال روز 28 اسفند سال قبل به‌صورت آنلاین تشکیل شد تا اعضای آن درباره مباحث مختلفی تصمیم‌گیری کنند که شاید یکی از مهم‌ترین مصوبات این مجمع بندی بود که حدود یک‌سال قبل باعث برکناری رئیس سابق این نهاد شده بود. در اواخر سال 99 هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت در اقدامی پرسروصدا عزیزی‌خادم را از ریاست برکنار کند؛ اتفاقی که باعث تغییرات زیادی در فوتبال ایران شد و عمر فدراسیون پرحاشیه او به انتها رسید. حدود یکسال بعد انتشار این خبر برخی از اعضای مجمع فدراسیون پیشنهادهایی برای اصلاح مفاد اساسنامه این فدراسیون- که بخشی از آن به عزل اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون مربوط می‌شد- ارائه کردند تا این موارد در مجمع روز 28 اسفند بررسی شود. 
به این ترتیب دوباره این بند مورد توجه قرار گرفت اما این‌بار در مجمع تصویب شد که این بخش از اساسنامه فدراسیون تغییر کند و دیگر هیات‌رئیسه این اختیار را نخواهد داشت که راسا برای برکناری رئیس فدراسیون اقدام کند. در مجمع 28 اسفند موارد زیر در دستور کار قرار گرفت که همگی تصویب شدند: 1- برای برکناری رئیس و اعضای هیات‌رئیسه حداقل باید با درخواست دوپنجم اعضای مجمع در دستور کار مجمع قرار بگیرد، 2- اختیار عزل رئیس از هیات‌رئیسه گرفته و صرفا در اختیار اعضای مجمع باشد و عزل موقت هم حذف شود، 3- عزل رئیس و اعضای مجمع عمومی به‌صورت مکتوب و مخفی درصورتی‌که بیش از 50 درصد آرای ماخوذه رأی داده باشند و 4- رئیس هیات استان و مدیرعامل باشگاهی که عضو هیات‌رئیسه است درصورت برکناری یا استعفا بلافاصله از هیات‌رئیسه عزل شود. 
اگرچه این تغییرات در مجمع فدراسیون به تصویب رسیده اما برای اجرایی شدن باید توسط فیفا به‌عنوان نهاد بالادستی فدراسیون تایید شود اما براساس اطلاعات «فرهیختگان» تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و تاییدیه این تغییرات برای اجرایی شدن و ثبت در اساسنامه فدراسیون هنوز توسط فیفا ارائه نشده است. این درحالی است که حدود 5 ماه از برگزاری این مجمع سپری شده است و به نظر می‌رسد در این مدت باید این اتفاق رخ می‌داده اما این را که چرا تاکنون تایید نشده است باید مدیران فدراسیون پاسخ دهند.