تاریخ : Sat 12 Aug 2023 - 09:17
کد خبر : 83007
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کتابخانه‌های عمومی حامیان عدالت اقتصادی

محسن جبارنژاد

کتابخانه‌های عمومی حامیان عدالت اقتصادی

کتابخانه عمومی از آن دسته مفاهیم و سازه‌های ذهنی است که در شرایط پیچیده نظم اجتماعی کنونی، باید آن را از منظر «حکمرانی» فهم کرد.

محسن جبارنژاد، دبیر اجرایی دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی:کتابخانه عمومی از آن دسته مفاهیم و سازه‌های ذهنی است که در شرایط پیچیده نظم اجتماعی کنونی، باید آن را از منظر «حکمرانی» فهم کرد. مفهوم حکمرانی امروزه بسیار گسترش یافته است. دو عامل در تسریع روند گسترش این مفهوم تاثیر بسزا داشته است؛ «تغییر نظریه‌های اجتماعی» و‌ در پی آن، «تغییر نگرش مردم به جهان و تغییرات گسترده‌‌ای که در جهان به وجود آمده است».
امروزه شکاف میان فقیر و غنی، هم در برخورداری از مواهب مادی و اقتصادی و هم در شکاف و نابرابری در دسترسی به دانش و اطلاعات، خود را نشان می‌دهد. به نظر، کتابخانه عمومی امروزه به‌ویژه با اتکا‌ به نقش اجتماعیِ خویش، می‌تواند در هر دو بعد، نقش موثری ایفا کند؛ یعنی هم در کاستن از شکاف میان طبقه غنی و فقیر در مسائل اقتصادی به سهم خود نقش ایفا کند (از جمله از طریق تعقیب حمایت از کسب‌وکارهای کوچک که مساله نوشتار حاضر است) و هم از طریق ارائه برابر دسترسی به دانش و اطلاعات. این مساله در کشور ما از اهمیت مضاعف برخوردار است؛ به‌ویژه از این جهت که کتابخانه‌های عمومی در کشور ما نه به تحریک جنبش‌های برابری‌طلبانه بلکه براساس محرک‌های شبه‌بورژوازی شهری تاسیس شدند و از همان ابتدا مبتنی‌بر ارزش‌های طبقه متوسط شهری شکل گرفتند و تبلور آرمان‌های آن بودند. بنابراین، در گفتمان کتابخانه‌های عمومی ایران، طبقات محروم و فرودست، امکان سخن‌گویی و خودنمایی نداشته‌اند و این غفلت بزرگی است که باید جبران شود....ادامه مطلب