تاریخ : Sun 25 Jun 2023 - 01:40
کد خبر : 82899
سرویس خبری : سیاست

آیا توافق ایران و عربستان منجر به خروج آمریکا از منطقه می‌شود؟

آیا توافق ایران و عربستان منجر به خروج آمریکا از منطقه می‌شود؟

حالا در سایه پیشرفت بسیار قابل تامل ایران و عربستان در آستانه حل و فصل سیاسی قرار گرفته و نقطه طلایی این همگرایی را هم باید زمزمه تشکیل ائتلاف نظامی جدید در منطقه با حضور ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و حتی پاکستان و هند دانست که اخراج آمریکا را از منطقه یکسره می کند.

فاطمه صناعی: حالا در سایه پیشرفت بسیار قابل تامل ایران و عربستان در آستانه حل و فصل سیاسی قرار گرفته و نقطه طلایی این همگرایی را هم باید زمزمه تشکیل ائتلاف نظامی جدید در منطقه با حضور ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و حتی پاکستان و هند دانست که اخراج آمریکا را از منطقه یکسره می‌کند.

ایران و عربستان دو قطب مهم میدان سیاست منطقه غرب آسیا هستند و با در اختیار داشتن ظرفیت‌های متعدد، نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات اقتصاد جهانی دارند. البته خارج از هر مصداقی، امنیت و توسعه منطقه‌ای، مفاهیم پیوسته و غیرقابل تفکیکی است و باور به این امر، امنیت، صلح و توسعه کشورهای همسایه را هم امنیت و ثبات خود می‌داند و در این مرحله ایده اتحاد و ائتلاف برای صلح، ثبات و امنیت توسعه‌محور شکل می‌گیرد. در این مقطع تعاملات دیپلماتیک بین ایران و عربستان در امتداد سیاست دولت سیزدهم در پارادایم اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان و عملیاتی کردن ظرفیت‌های معطل مانده در روابط با آنها در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور توسط دولت دنبال می‌شود.
برخی تحلیلگران توافق ماه مارس ایران و عربستان را صرفا روی کاغذ موفق می‌دانستند که به‌دلیل سابقه تاریک دو کشور برای تعامل قدرت پیشروی ندارد اما شتاب قابل ملاحظه‌ طرف سعودی و استقبال ایران از آن، این معادله را کاملا رد می‌کند. از سوی دیگر هم جنگ فرسایشی یمن که به نظر می‌رسید ساحل صلح نداشته باشد، حالا در سایه پیشرفت بسیار قابل تامل ایران و عربستان در آستانه حل و فصل سیاسی قرار گرفته و نقطه طلایی این همگرایی را هم باید زمزمه تشکیل ائتلاف نظامی جدید در منطقه با حضور ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و حتی پاکستان و هند دانست که اخراج آمریکا را از منطقه یکسره می‌کند.بعد از رایزنی‌های هیات ایرانی و سعودی، طرفین در ساختمان شماره یک وزارت خارجه به نشست خبری آمدند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری کشورمان گفت: حدود ۱۰۰روز از توافق ایران و عربستان برای شروع مجدد روابط سپری شده و در این مدت سفرای دو کشور معرفی و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است.