تاریخ : Wed 09 Aug 2023 - 08:50
کد خبر : 82849
سرویس خبری : جهان شهر

ترامپ؛ استخوانی در گلوی آمریکا

بازنده مستاصل؛

ترامپ؛ استخوانی در گلوی آمریکا

روزی که اعلام شد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از جو بایدن رقیب دموکراتش شکست خورده، بسیاری کار او را در عرصه سیاسی آمریکا خاتمه‌یافته تلقی کردند.

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر مسائل بین الملل:روزی که اعلام شد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از جو بایدن رقیب دموکراتش شکست خورده، بسیاری کار او را در عرصه سیاسی آمریکا خاتمه‌یافته تلقی کردند. وقتی هم که او حاضر به پذیرش نتایج انتخابات نشد و غائله 6 ژانویه به راه افتاد، بازهم او را بازنده مستاصلی تصور کردند که در مسیری غیرقابل بازگشت قدم گذاشته است. اکنون بعد از دو سال این سیاستمدار تاجرپیشه یا بهتر بگوییم تاجری که سیاست را پیشه خود قرار داده، دوباره بازگشته است؛ آن هم با صراحت، جسارت و وقاحتی به‌مراتب بیش از قبل. با بازگشت دوباره ترامپ، حالا دیگر او فقط چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور و بخشی از خاطرات گذشته مردم آمریکا نیست. او استخوانی در گلوی آمریکاست که چه به حال خود رها شود و چه برای بیرون کشیدن آن تلاش شود، نتیجه یکی خواهد بود؛ عفونت یا جراحتی که اگر به نابودی کامل بیمار منجر نگردد، حداقل تا مدت‌ها تاثیرات خود را بر سلامت آن برجای خواهد گذاشت. این همان موضوعی است که طی چند هفته اخیر ذهن طنز‌پردازان و کاریکاتوریست‌های آمریکایی را به خود مشغول کرده است. هفته‌هایی که آنها در کنار مردم و تاریخ ایالات متحده یک فرآیند دوسویه کم‌سابقه را تجربه کردند؛ از یک‌سو برگزاری دادگاه برای یک متهم به اغتشاش و آشوب در کشور و در سوی دیگر فعالیت پرشور همان متهم در جایگاه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری.                 

خط بطلان ترامپ روی ارزش‌ها و افتخارات آمریکا

در جایی که آمریکایی‌ها از تمدن کهن و پیشینه تاریخی باعظمتی برخوردار نبوده‌اند تا استناد به آن را مایه فخر و مباهات خود بدانند، اتکا بر برخی ارزش‌ها و قواعد حاکم بر فرهنگ و سیاست ایالات متحده که به فراخور برخی شرایط بین‌المللی جنبه جهانی نیز یافته‌اند، بخش مهمی از ویترین افتخارات آنها را شکل می‌دهد. براین اساس ادعای پایه‌ریزی یک نظام سیاسی مبتنی‌بر ارزش‌هایی همچون آزادی، دموکراسی و قانون‌مداری و به همراه آن ایجاد یک نظام پایدار فدرالی که به نوعی پیاده کردن الگوی موفقی از وحدت در عین کثرت تلقی می‌شد، در کانون اصلی این افتخارات قرار می‌گیرند...ادامه مطلب