تاریخ : Mon 07 Aug 2023 - 08:29
کد خبر : 82729
سرویس خبری : جهان شهر

روایت اف‌بی‌آی از مالی -گیت

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

روایت اف‌بی‌آی از مالی -گیت

کمپین بایدن نام جمع‌آوری‌کننده‌های پول‌های کلان خود در سال 2020 را تا قبل از روز انتخابات پنهان کرد.

پوریا پراندوش، خبرنگار:کمپین بایدن نام جمع‌آوری‌کننده‌های پول‌های کلان خود در سال 2020 را تا قبل از روز انتخابات پنهان کرد. فهرست افراد دست‌اندرکار جمع‌آوری اعانات مادی که حداقل 100 هزار دلار برای بایدن جمع‌آوری کرده بودند شامل افرادی همچون جمال عبدی، مدیر اجرایی نایاک بوده است. نایاک از بایدن حمایت کرده بوده و با این توییت به استقبال پیروزی او رفته بود: «کابوس طولانی ملی ما به تقریبا به پایان رسیده است. آسوشیتدپرس پیروز رقابت را جو بایدن اعلام کرده.» نایاک اغلب به‌عنوان لابی ایران شناخته می‌شود و موسس آن تریتا پارسی است که قبلا سازمان «ایرانیان برای همکاری بین‌المللی» را ایجاد کرده بود که به اعتراف خود او «برای حفاظت از منافع ایران و ایرانی‌ها» به وجود آمده بود. با این حال باید «منافع» آمریکا را به نایاک گره زد.
تهران‌تایمز، نشریه حکومتی ایران، اخیرا فاش کرد که دولت بایدن از تریتا پارسی و نایاک در کنار دیگر فعالان طرفدار ایران به‌عنوان «دلال و واسطه» در مناسبات بین «ایران و دولت دموکرات» استفاده کرده است.
بایدن از بنیانگذار یک گروه لابی ایرانی که در تامین بودجه کمپین او کمک کرده بود برای میانجیگری مذاکرات با ایران استفاده کرده بود. هیچ‌کس اما نماینده ایالات متحده در توافق جدید با ایران نبود. درعوض، دولت بایدن تمدید قرارداد را به رابرت مالی، یکی از حامیان دیرینه ایران که در حال حاضر به دلیل سوءاستفاده و عدم حفاظت از اسناد طبقه‌بندی ‌شده تحت بازجویی قرار دارد، واگذار کرده بود و نیز لابی ایران ازجمله «علی واعظ، دست راست سابق رابرت مالی در گروه بین‌المللی بحران» که توسط جورج سوروس و تریتا پارسی تامین مالی می‌شود و در حال حاضر برای موسسه کوئینسی- یک گروه ضدآمریکایی که توسط سوروس و شرکت برادران کُخ تاسیس شده - کار می‌کند تا میانجیگری کند. دیپلماسیِ آمریکا نسبت به ایران به جرج سوروس و خود ایران سپرده شده بود. منتقدان همیشگی میلیاردرهایی که کشور را اداره می‌کنند، اکنون آگاهانه درمورد آن سکوت کرده‌اند....ادامه مطلب