تاریخ : Sat 05 Aug 2023 - 06:41
کد خبر : 82588
سرویس خبری : دانشگاه

سازماندهی هیات‌ها در مسیر هم‌افزایی

«فرهیختگان» آیین‌نامه تاسیس، نظارت و حمایت از هیات‌های دانشجویی را بررسی کرد

سازماندهی هیات‌ها در مسیر هم‌افزایی

هیات‌ها و مراسم مذهبی قدمتی به بلندای تاریخ دارد. هیات‌ها به‌دلیل ارادت قلبی مردم به عزاداری امام حسین‌(ع) عمدتا به‌صورت خودجوش و مردمی شکل گرفته‌اند، رسمی که هنوز هم ادامه داشته و حتی در محیط دانشگاهی هم ریشه دوانده است.

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار:هیات‌ها و مراسم مذهبی قدمتی به بلندای تاریخ دارد. هیات‌ها به‌دلیل ارادت قلبی مردم به عزاداری امام حسین‌(ع) عمدتا به‌صورت خودجوش و مردمی شکل گرفته‌اند، رسمی که هنوز هم ادامه داشته و حتی در محیط دانشگاهی هم ریشه دوانده است. هیات‌هایی که از سال‌های قبل در برخی دانشگاه‌ها ایجاد شده و در این سال‌ها نقش موثری در ایجاد فضای معنوی در دانشگاه‌ها یا انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته‌اند؛ هرچند تا امروز هیات هر دانشگاهی بسته به شرایط و اقتضائات خود اقدام به برپایی مراسم مختلف می‌کرد اما خردادماه امسال با هدف سازماندهی و ایجاد هم‌افزایی بین هیات‌های دانشجویی، آیین‌نامه تاسیس، نظارت و حمایت از هیات‌های دانشجویی را تدوین و به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسید. این آیین‌نامه را می‌توان اولین سند برای نظم‌دهی به فعالیت هیات دانشجویی دانست و طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که هیچ‌گونه کم و کاستی نداشته باشد. در این گزارش به سراغ مهدی فاطمی‌پور معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، امین پویان‌راد مسئول مرکز هیات‌های دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و 3 تن دیگر از اعضای هیات‌ دانشجویی کشور رفتیم تا از ابعاد مختلف این آیین‌نامه را مورد بررسی قرار دهیم.

آیین‌نامه تاسیس، نظارت و حمایت از هیات‌ها چه می‌گوید؟
آیین‌نامه تاسیس، نظارت و حمایت از هیات‌های دانشجویی شامل 7 ماده بوده که در جلسه 385 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در خردادماه 1402 با هدف تلاش برای سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه تمدن‌ساز و آماده‌سازی کادر آینده انقلاب اسلامی تصویب شد. طبق این آیین‌نامه برای تشکیل هیات در ابتدا باید اساسنامه‌ای توسط اعضای موسس آن تنظیم شود. البته تصویب و صدور مجوز فعالیت هیات برعهده کمیته هماهنگی و نظارت دانشگاه است. مسئول هیات نیز باید به روشی که در اساسنامه داخلی ذکر شده انتخاب و به کمیته هماهنگی و نظارت معرفی شود....ادامه مطلب