تاریخ : Mon 31 Jul 2023 - 23:02
کد خبر : 82471
سرویس خبری : سیاست

متراکم‌سازی کانون‌های دینی  و انقلابی براساس الگوی  رِبیون

علی جعفری‌هرستانی

متراکم‌سازی کانون‌های دینی و انقلابی براساس الگوی رِبیون

در مراسم شام غریبان (شب 11 محرم) در بیت رهبری منبری تراز در فضای تبلیغ و روشنگری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، ارائه شد.

علی جعفری‌هرستانی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):در مراسم شام غریبان (شب 11 محرم) در بیت رهبری منبری تراز در فضای تبلیغ و روشنگری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، ارائه شد. در این سخنرانی، راهبرد مورد نظر رهبر معظم انقلاب برای عبور از وضعیت نابسامان فرهنگ دینی و خطر استحاله فرهنگی که عبارت است از: متراکم‌سازی و تقویت کانون‌های دینداری و انقلابی‌گری با رجوع به آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است.

پیش‌منبر
پیش از معرفی باید به چند نکته اشاره کرد تا مختصات این منبر و ضرورت و اهمیت بحث ارائه‌شده روشن شود.

نکته اول؛ توجه راهبردی به امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور۱ بر این نکته تاکید کردند که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه و علمای دین امر تبلیغ، یعنی رساندن پیام دین به عمق به جان مردم است. به بیان ایشان، «امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ دوم قرار دارد. مرتبه‌ اول چیزهای دیگر است، [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ دوم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم.» ایشان تبلیغ را به ثمر نشاندن هدف نهایی دین، یعنی رسانیدن انسان به مقام خلافت الهی و تربیت انسان کامل از طریق دعوت انبیا دانسته و بیان داشتند که این هدف و مقدمات رسیدن به آن «جز با تبلیغ تحقق پیدا نمی‌کند.»
ایشان با اشاره به آثار تبلیغی علمای برجسته‌ای مانند امالی، شیخ صدوق، شیخ طوسی و سید مرتضی و کتب فارسی مرحوم علامه مجلسی مانند حق‌الیقین و حیات‌القلوب و نوشته‌های سایر علمای شیعه به‌عنوان نمونه‌هایی از آثار تبلیغی علمای طرازاول و نیز با بیان موارد متعددی در انجام وظیفه تبلیغی توسط عالمان برجسته دینی همچون ملاحسین کاشفی، شیخ جعفر شوشتری و آیت‌الله شاه‌آبادی، استاد امام خمینی(ره) که در جایگاه منبر و وعظ، به شأن تبلیغی خود پایبند بودند، تصریح کردند که در دوران کنونی اولا به تعبیر امام‌خمینی(ره) حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات، بلکه خود اوجب واجبات است....ادامه مطلب