تاریخ : Mon 31 Jul 2023 - 07:58
کد خبر : 82411
سرویس خبری : سیاست

فوتبال بهانه است

بعد از وقایعی مثل ۱۱ سپتامبر و خاشقچی با پروژه پیچیده‌تری روبه‌رو هستیم؟

فوتبال بهانه است

نفت با همه قدرتش، عاجز از آن است که جاه‌طلبی‌های حکام سعودی را پوشش دهد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:در ماه می، صادرات نفت عربستان با 6 میلیون و 93 هزار بشکه در روز، کمترین میزان صادرات این کشور در 19 ماه گذشته به شمار می‌رود. در قالب این چشم‌انداز، عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در صنعت فوتبال، فیلمسازی، شهرسازی، توریسم و بازی‌های رایانه‌ای انجام داده است. با این برنامه، ریاض تغییر در سیاست‌های دولت در قبال بخش‌های تفریحی و گردشگری و تسهیل قوانین سختگیرانه و محافظه‌کارانه وهابیت در عرصه اجتماعی را در دستور کار قرار داد. در بین تمام حوزه‌هایی که محمد بن‌سلمان روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، فوتبال بیش از بقیه به چشم می‌آید.

ورزش

ریاض در کمتر از پنج سال نزدیک به دو میلیارد دلار در ورزش هزینه کرده است. رقم قراردادهای این کشور با بازیکنان فوتبال به اندازه‌ای بالاست که باشگاه‌های اروپایی توان رقابت با باشگاه‌های سعودی در سقف قرارداد با بازیکنان را ندارند. برای بسیاری هنوز این سوال مطرح است که چرا سعودی‌ها میلیاردها دلار هزینه می‌کنند؟ برخی منتقدان ‌انگیزه ریاض برای این ریخت و پاش‌ها را «شست‌وشوی ورزشی» می‌خوانند.

فیلمسازی

در حال حاضر، بخش سرگرمی عربستان سعودی به‌طور تصاعدی رشد کرده است. چهار سال پیش، محمد بن‌سلمان پس از وقفه‌ای بیش از 35 سال که دولت تحت فشار محافظه‌کاران مذهبی بود، اعلام کرد می‌خواهد سینماها را که سودهای کلانی به همراه داشته‌اند، بازگشایی کند. پس از این تصمیم، سالن‌های سینما در شهرهای عربستان آغاز به کار کردند و درآمدشان در سال 2021 به 238 میلیون دلار افزایش یافت.

توریست

آ‌ن‌طور که وزیر گردشگری عربستان گفته، ریاض قصد دارد برای توسعه صنعت گردشگری، 800 میلیارد دلار در این بخش در بازه‌ای 10 ساله سرمایه‌گذاری کند. سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی «سون» (SEVEN) اعلام کرد برای ساخت مقاصد تفریحی در عربستان سعودی بیش از ۱۳ میلیارد دلار را برای ایجاد ۲۱ مقصد سرگرمی در ۱۴ شهر در پادشاهی عربستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

علم و فناوری

عربستان‌سعودی برنامه‌هایی در حوزه علم و فناوری در دستورکار خود دارد. ریاض می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰، سالانه 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را به سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، توسعه، و نوآوری تخصیص می‌دهد.

بازی‌های رایانه‌ای

سپتامبر گذشته، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در طرح‌هایی با هدف تبدیل شدن این پادشاهی به «مرکز جهانی نهایی» برای بازی‌های ویدئویی تا سال ۲۰۳۰ هزینه کرد. علاوه‌بر این سعودی‌ها در این ماه میزبان یک تورنمنت بزرگ بازی‌های ویدئویی با جایزه ۴۵ میلیون دلاری بودند. 

اهداف بن سلمان 

فوتبال، فیلمسازی و شهرسازی، فعلا برای محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی پراهمیت است. او ریخت‌وپاش‌های زیادی را در چند سال گذشته برای آنچه که نقشه‌راه توسعه عربستان سعودی (چشم‌انداز سعودی2030) می‌خوانده انجام داده است. او به دنبال اصلاحات اجتماعی-اقتصادی برای پایان دادن به وابستگی ریاض به درآمدهای نفتی است اما مشخص نیست مسیری که امروز بن سلمان جوان در حال طی کردن آن است، نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر....ادامه مطلب