تاریخ : Mon 31 Jul 2023 - 08:00
کد خبر : 82406
سرویس خبری : ورزش

سرمایه‌گذاری 6.3 میلیارد دلاری برای «شست‌وشوی ورزشی»

تلاش عربستان برای بهبود چهره ضد حقوق‌بشری خود از طریق ورزش

سرمایه‌گذاری 6.3 میلیارد دلاری برای «شست‌وشوی ورزشی»

 عربستان‌سعودی میلیاردها دلار در سال‌های اخیر هزینه کرده تا شاید بتواند چهره این کشور که به‌دنبال اقدامات ضد ‌حقوق‌بشری و فشارهایی که از جانب نهادهای مختلف بر آنها وارد می‌شود.

 عربستان‌سعودی میلیاردها دلار در سال‌های اخیر هزینه کرده تا شاید بتواند چهره این کشور که به‌دنبال اقدامات ضد ‌حقوق‌بشری و فشارهایی که از جانب نهادهای مختلف بر آنها وارد می‌شود را به اصطلاح سفید کرده و تلاش می‌کنند تا اذهان جهانیان را از سوابق حقوق‌بشری خود منحرف کنند. طبق آماری که منتشر شده این کشور تنها از سال 2021 تاکنون بالغ بر 6.3 میلیارد دلار تنها در ورزش هزینه کرده و این اتفاق جدا از بودجه‌ای است که آنها در بخش‌های دیگر از‌جمله سینما، موسیقی و حوزه‌های سرگرمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این رقم 4 برابر پولی است که این کشور در یک دوره شش‌ساله قبل از سال 2021 هزینه ‌کرده و نشان می‌دهد آنها عزمی جدی برای ایجاد تغییرات دارند. عربستانی‌ها با کمک صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود در دو‌سال‌و‌نیم گذشته به‌قدری در ورزش هزینه کرده‌اند که نه‌تنها در گلف تغییراتی بنیادین ایجاد کرده و چهره این ورزش را تغییر داده‌اند، بلکه در نقل‌و‌انتقالات فوتبال هم یک تحول بزرگ را رقم زده‌اند. تا جایی که این روزها ستاره‌های این ورزش یکی پس از دیگری برای عقد قرارداد با تیم‌های عربستانی راهی این کشور می‌شوند. کار حتی تا جایی پیش رفته که آنها برای خرید لئو مسی و کیلیان امباپه نیز تلاش‌هایی انجام دادند و اخیرا برای به‌خدمت گرفتن ستاره فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن پیشنهادی 300 میلیون یورویی تنها برای یک‌سال استفاده از او ارائه کردند. سرمایه‌گذاری 6.3 میلیارد دلاری این کشور تقریبا عددی معادل تولید ناخالص داخلی مونته‌نگرو یا جزیره باربادوس است.
این در‌حالی است که گروه‌های حقوق‌بشری از‌جمله عفو بین‌الملل، گرنت لیبرتی و دیده‌بان حقوق‌بشر چنین هزینه‌هایی را «شست‌وشوی ورزشی» نام‌گذاری کرده‌اند و معتقدند سعودی‌ها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند تا اذهان را از عملکرد ضعیف خود در حقوق‌بشر منحرف سازند. یکی از مدیران گرنت لیبرتی در این باره می‌گوید: «افراد مشهور و برندهای معتبر ورزشی پیش از این تلاش می‌کردند با توجه به سابقه بد عربستان از تعامل با این کشور خودداری کنند. با این حال در چند وقت اخیر این روند به‌طور نگران‌کننده‌ای تغییر کرده، چون معاملات با این کشور به‌قدری سود‌آور است که نقض مداوم حقوق‌بشر در این کشور عملا پذیرفته شده است.» قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط این کشور در سال 2018 به‌شدت روی چهره این کشور در جهان تاثیر منفی گذاشت و بسیاری از شرکت‌های بزرگ از سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های این کشور کنار کشیده و فعالیت خود را متوقف کردند....ادامه مطلب