تاریخ : Fri 28 Jul 2023 - 23:32
کد خبر : 82296
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

دنیای بزرگ حاجی و جهان کوچک سانسورچی‌ها

فاطمه سلیمانی از علایق فرهنگی پدرش گفت اما...

دنیای بزرگ حاجی و جهان کوچک سانسورچی‌ها

شهرت و اعتبار حاج‌قاسم سلیمانی در روزگار امروز ایران، فارغ از همه ارزش‌های انسانی او، حاصل یک نیاز در بطن جامعه‌ای بود که میل مفرطی برای تماشای تمام‌قد یک الگوی واقعی داشت.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:شهرت و اعتبار حاج‌قاسم سلیمانی در روزگار امروز ایران، فارغ از همه ارزش‌های انسانی او، حاصل یک نیاز در بطن جامعه‌ای بود که میل مفرطی برای تماشای تمام‌قد یک الگوی واقعی داشت. الگویی برای شهروند قرن بیست‌ویکمی که هم دل در گرو آرمان‌ و عقیده دارد و هم نمی‌خواهد واقعیت‌های اکنون زندگی، بن‌بست آرمان‌هایش باشند. حاج‌قاسم سلیمانی مبتنی‌بر زیستی که انتخاب کرده بود، از شهرت فراری بود اما دوربین‌ها و قلم‌ها شیفته او شدند و این آغازی بود برای روایت کردن از مردی که در کلیشه‌های پیشین رسانه‌ها جایی نداشت. حتی رسانه‌هایی همچون تلویزیون تا مدتی گیج بودند که چگونه می‌شود این سرباز بازمانده از سال‌های دهه 60 را برای دهه نودی‌‌ها معرفی کرد. البته همچنان بعد از سه سال از شهادت حاج‌قاسم، نمایش تمام‌قد این مرد، خارج از فهم خیلی‌هایی است که دوست دارند این قهرمان‌ ملی را در کلیشه‌های مرسوم محدود ‌کنند.
نمونه اخیر مثل همین اتفاقی است که در سانسور برنامه مهلا دیده می‌شود. دختر شهیدحاج قاسم سلیمانی در این برنامه از سریال‌هایی نام می‌برد که پدرش به تماشایشان علاقه‌مند بود و می‌گوید مثلا در کنار پدر سریال‌های خارجی مثل «24» یا «خانه کاغذی»را می‌دیدند. یا در جایی دیگر می‌گوید سریال‌های طنز تلویزیون مثل کارهای مهران مدیری را می‌دیده است. اما در اتفاقی عجیب، این بخش‌ها از بسترهای پخشی مثل سوپراپلیکیشن روبیکا حذف شدند. ...ادامه مطلب