تاریخ : Sat 29 Jul 2023 - 08:50
کد خبر : 82289
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد استان بوشهر جایگاه خود را بین صنایع پیدا کرد

رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد استان بوشهر جایگاه خود را بین صنایع پیدا کرد

یکی از منابع درآمدهای دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته سراسر دنیا از طریق پژوهش‌هایی است که بخش صنعت به دانشگاه محول می‌کند.

راضیه فلاح، خبرنگار گروه دانشگاه:یکی از منابع درآمدهای دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته سراسر دنیا از طریق پژوهش‌هایی است که بخش صنعت به دانشگاه محول می‌کند؛ این درحالی است که در کشورمان در این حوزه ارتباط عملی خوبی شکل نگرفته است. برگزاری رویداد عصر امید در خرداد سال 1401 را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات اخیر دانشگاه آزاد در مسیر تعامل هرچه بیشتر با صنایع محسوب کرد؛ رویدادی که نشان داد دانشگاه آزاد مصمم است قدم‌های بزرگ و جدی در حوزه دانش‌بنیان و ارتباط با صنایع بردارد. پس از این امر نیاز بود قدمی به‌مراتب بلندتر و محکم‌تر بین دانشگاه و صنایع ایجاد شود که این امر با برگزاری رویداد عصر امید تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی عسلویه در 8 اسفندماه محیا شد. با برگزاری این رویداد و تسری و ادامه آن در موضوعات دیگر به میزبانی واحدهای مناطق مختلف کشور، حس اعتماد بین صنایع و دانشگاه ایجاد شده است. برای اطلاع بیشتر از این تغییر نگاه بین دانشگاه و صنعت گفت‌وگویی با سروش حیدری‌سنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر داشته‌ایم که در ادامه گزارش آمده است.

سروش حیدری‌سنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر با اشاره به برگزاری رویداد عصر امید در استان گفت: «با توجه به طرح آمایش که پیش از این در استان پیگیری شده بود؛ نیازها و فرصت‌های مختلف استانی دسته‌بندی شدند. در این زمینه با درنظر گرفتن ظرفیت‌های استان بوشهر و ناحیه‌بندی و با استفاده از کسب تجربه از حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مانند ارتباط دانشگاه و صنعت، ماموریت‌هایی برای مجموعه واحدهای سطح استان تعیین شد. درنتیجه این اقدام از ظرفیت‌های فراوان استان بوشهر مطلع شدیم و دانستیم دانشگاه آزاد هنوز توان کافی برای استفاده از این ظرفیت بسیار را ندارد. همین امر عاملی شد تا به پیشینه شبکه‌ای دانشگاه آزاد توجه و ظرفیت‌های این استان در اختیار همه واحدهای کشور قرار گرفته شود.»
او ضمن تاکید بر میزان بالای ظرفیت‌های استان بوشهر و لزوم استفاده از توان کشوری برای استفاده از این ظرفیت‌ها، عنوان کرد: «زمانی که حدود 90 درصد نفت صادراتی کشور تنها از جزیره خارگ بوده و نیمی از ارزآوری کشور از منطقه عسلویه انجام می‌شود؛ به‌طور حتم نیاز به نقش کلیدی و محوری دانشگاه آزاد در سطح کشور را نیز طلب می‌کند. به بیان مختصر، نیازهای مناطق احصا و برای هر واحد استان بوشهر ماموریتی مشخص شد. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت بالایی که این استان دارد؛ همه توان دانشگاه آزاد کشور نیز پای کار آمد. درنهایت حوزه‌های مختلف احصاشده دسته‌بندی شدند که درنتیجه آن نیز عصر امید تخصصی گاز، نفت و پتروشیمی عسلویه برگزارشد. واحدهای دانشگاهی کشور از این اقدام الگو‌برداری کردند و ایده برگزاری رویداد عصر امید تخصصی به واحدهای دیگر هم تسری پیدا کرد.»...ادامه گفتگو