تاریخ : Sat 29 Jul 2023 - 08:30
کد خبر : 82287
سرویس خبری : سیاست

آیا آیین‌های محرمی در افغانستان به سرنوشت تحصیل و کار زنان دچار می‌شود؟

میراحمدرضا مشرف

آیا آیین‌های محرمی در افغانستان به سرنوشت تحصیل و کار زنان دچار می‌شود؟

محرم و آیین‌های عزاداری‌ حسینی در افغانستان امسال در حال و هوایی کاملا متفاوت از سال‌ها و شاید دهه‌های اخیر برگزار گردید.

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:تصاویر و فیلم‌هایی که از تعقیب‌وگریز ماموران طالبان و بعضا زدوخورد آنها با عزاداران حسینی، حمله نیروهای امارت اسلامی به موکب‌های خیابانی شیعیان و درهم ریختن نذورات و همچنین پلمپ مغازها و بازداشت برخی مغازه‌داران حکایت داشت. درحالی‌که به نظر می‌رسید این رخدادها برای نسل جوان شیعیان افغانستان کاملا تازگی داشته و به تهییج آنها منجر شده بود، این وقایع برای ریش‌سفیدان و استخوان ترکانده‌های جامعه تشیع این کشور به‌نوعی یاد‌آوری و تکرار صحنه‌هایی بود که یا خودشان در جوانی آن را تجربه کرده یا نقل‌قول‌های آن را از پدرشان شنیده بودند. درواقع آنها نگران تکرار آن وقایع تاریخی و روند بازگشت اجباری عزاداری‌ها و آیین‌های محرمی به پستوها و زیرزمین‌های منازل و حسینیه‌ها بودند.

مقامات امارت اسلامی طالبان در برابر این رخدادها حکایت خودشان را بازگو می‌کنند. آنها بیش از همه دو عامل را در وقوع این رخدادهای بی‌سابقه موثر می‌دانند؛ اول بحث تامین امنیت و نگرانی‌هایی که نسبت به کنترل‌های امنیتی در صفوف عزاداران حسینی وجود داشته است و دوم استناد به توافقی که میان امارت اسلامی و علمای تشیع درمورد چگونگی برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های محرم انجام گرفته و به زعم آنها از سوی عزاداران نقض شده بود.

هیچ بعید نیست که در پس این تحولات و چالش‌ها برخی ایده‌ها و تفکرات افراط‌گرایانه و حتی نفاق‌انگیز پنهان شده باشد؛ همان تفکراتی که کار خود را سال گذشته و با حذف رسمی تعطیلی عاشورا از تاریخ رسمی افغانستان آغاز کرد و درنهایت به رخدادهای محرم امسال منتهی شد. این نکته بدیهی است که اکثر مسلمانان نسبت به واقعه عاشورا و مصیبتی که بر خاندان پیامبر در این رویداد وارد آمد، دیدگاه مشترکی دارند و بر همین مبنا نیز طی دهه‌های گذشته روز عاشورا در افغانستان و کشورهای دیگری چون پاکستان تعطیل اعلام شده است. 

با توجه به تحولات ذکرشده در افغانستان باید پذیرفت این امنیت فیزیکی نیست که دغدغه اصلی این کشور را شکل می‌دهد، باید پیش و بیش از آن نگران امنیت فکری و روانی در این سرزمین باشیم. دیروز یکی از ائمه‌جمعه افغانستان از مقامات امارت گلایه داشت که چرا در ایامی مصادف با عاشورای حسینی، در موضوعات هفتگی تعیین‌شده از سوی طالبان برای ائمه‌جمعه هیچ اشاره‌ای به این واقعه مهم اسلامی نشده است....ادامه مطلب