تاریخ : Wed 26 Jul 2023 - 07:51
کد خبر : 82217
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

جنبش کاریکاتور علیه توطئه اسرائیلی

مسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست از نمایشگاه «جدال نار با نور» می‌گوید

جنبش کاریکاتور علیه توطئه اسرائیلی

در گزارش امروز به نمایشگاه کاریکاتور جدال نار با نور پرداختیم که کاریکاتورهایی با این موضوع به تصویر کشیده شده است و به سراغ مسعود شجاعی‌طباطبایی رفتیم تا در مورد این نمایشگاه توضیح دهد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:قرآن‌سوزی که این روزها همه در حال صحبت درموردش هستند و خشم مسلمانان در سراسر دنیا را برانگیخته است با وجود اینکه موضوع تازه‌ای نبوده اما پرداختن به آن برای همه مسلمانان در سراسر دنیا با نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی همراه بوده است. روز گذشته در صفحه «فرهیختگان» از مواجهه مردم در ایران و دیگر کشورها گفتیم و امروز به سراغ موضوع دیگری در این خصوص رفتیم. همیشه تاثیرگذاری هنر در اتفاقات این‌چنینی بسیار است و اینکه هنرمندان بتوانند با خلق اثر هنری جواب این هتاکی‌ها را بدهند، در کنار ماندگاری آن اثر، تاثیر روی مخاطب نیز بیشتر است. مهم‌ترین اثر هنر تاثیر است و اگر هنر ماندگاری و تاثیر نداشته باشد ارزشی ندارد. اگر نتواند جامعه را به سوی رشد و آگاهی سوق بدهد هنری موفق نبوده است. هنر یک ویژگی دارد که آن ویژگی زبان گویا و راحت آن برای انتقال مفاهیم است که از این ویژگی هنر می‌توان در راستای انتقال مفاهیم فرهنگی و اعتقادی نسلی برای نسل دیگر استفاده کرد. همین اتفاق قرآن‌سوزی، نشان از این دارد که اگر هنر پای کار بیاید، حتما می‌تواند بر همه مردم دنیا تاثیرگذار باشد. در گزارش امروز به نمایشگاه کاریکاتور جدال نار با نور پرداختیم که کاریکاتورهایی با این موضوع به تصویر کشیده شده است و به سراغ مسعود شجاعی‌طباطبایی رفتیم تا در مورد این نمایشگاه توضیح دهد.

ادعای آزادی بیان
اهانت‌ها به دین اسلام، همین قرآن‌سوزی نبوده است و هفته‌نامه فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» سال 99، در اقدامی توهین‌آمیز کاریکاتورهای موهن پیامبر گرامی اسلام(ص) را روی جلد خود بازنشر کرد. هرچند رفتارهای اهانت‌آمیز نشریات غربی به ارزش‌های غیرغربی مسبوق به‌سابقه است، آنچه در آن زمان باعث شد خیلی‌ها به این اقدام واکنش نشان دهند، دفاع ناشیانه رئیس‌جمهور فرانسه از این رفتار اهانت‌آمیز بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به این اهانت، آن را مصداق «آزادی بیان» خواند و عنوان کرد: «ما در نشریات‌مان آزادی‌بیان داریم و سعی می‌کنیم دخالتی در محتوا نداشته باشیم و آنها در انتشار هر آنچه می‌خواهند بنویسند، آزاد هستند.»...ادامه گفتگو