تاریخ : Tue 25 Jul 2023 - 09:45
کد خبر : 82146
سرویس خبری : دانشگاه

ارزیابی دانش‌بنیان‌ها با مقیاس‌های جدید

«فرهیختگان» از آیین‌نامه «ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» گزارش می‌دهد

ارزیابی دانش‌بنیان‌ها با مقیاس‌های جدید

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روز گذشته از آیین‌نامه جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان رونمایی کرد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: دانش‌بنیان‌ها؛ همان شرکت‌هایی که نزدیک به یک‌دهه می‌شود اهمیت ویژه‌ای در کشور یافته و طی سال‌های اخیر مسئولان اقتصادی، حساب ویژه‌ای روی آنها برای نجات اقتصاد باز کرده‌اند. این شرکت‌ها با توجه به مزیت‌شان که همان تبدیل علم به محصول و تجاری‌سازی آنهاست، امروزه نقشی راهبردی دارند و زمینه را برای کوتاه شدن رسیدن به فناوری‌های جدید در حوزه‌های مختلف هموار می‌کنند. همین ویژگی در دنیای امروز که سرعت تغییر فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها از حد انتظار فراتر رفته، دلیل منطقی برای حمایت همه‌جانبه از آنها محسوب شده است. حمایت از شرکت‌ها و در یک کلام فعالیت‌های دانش‌بنیانی اولین‌بار در سال 89 با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» از سوی مجلسی‌ها وارد فاز جدی شد تا از این طریق بسترهای لازم برای حمایت از این شرکت‌ها از سوی دستگاه‌های مربوط با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شود. درکنار این قانون، موضوع قابل‌اهمیت، رصد و ارزیابی این شرکت‌هاست. اتفاقی که هرچند تا امروز هم براساس برخی اسناد دنبال می‌شد، از روز گذشته با رونمایی از آیین‌نامه «ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» شکل جدید و جدی‌تری به خود گرفته است؛ اتفاقی که طبیعتا در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند در کمیت و کیفیت این شرکت‌ها اثرگذار باشد.
روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روز گذشته از آیین‌نامه جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان رونمایی کرد؛ آیین‌نامه‌ای که رسما جایگزین «شیوه‌نامه معیار‌های کالاها/ خدمات دانش‌بنیان برای بررسی کالاها/خدمات در کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان» مصوب سال 93 و مصوبه «ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان نوع 3» مصوب سال 99 شده و از سوی کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به تصویب رسیده تا برای سومین‌بار سازوکارهای مرتبط با ارزیابی این شرکت‌ها مشخص شود. نکته اولی که باید درباره مدنظر قرار بگیرد، اینکه بنا نیست همه شرکت‌ها براساس یک متر و معیار ارزیابی شوند و هر شرکت بسته به سطح و محصولی که ارائه می‌کند، ارزیابی خواهد شد؛ موضوعی که هرچند از الان نمی‌توان با قاطعیت درباره اثرات مثبت آن صحبت کرد، اما درصورت اجرای درست طبیعتا سهم قابل‌قبولی را در سامان بخشیدن به فعالیت شرکت‌ها خواهد داشت...ادامه مطلب