تاریخ : Mon 24 Jul 2023 - 07:34
کد خبر : 82074
سرویس خبری : سیاست

اولویت تبلیغ در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

محسن جوهری

اولویت تبلیغ در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

در اولین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 1400، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بیانی راهبردی از نیاز «ساختار فرهنگی کشور» به یک «بازسازی انقلابی، خردمندانه و مبتنی‌بر عقلانیت» سخن به میان آوردند.

محسن جوهری، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):در اولین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 1400، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بیانی راهبردی از نیاز «ساختار فرهنگی کشور» به یک «بازسازی انقلابی، خردمندانه و مبتنی‌بر عقلانیت» سخن به میان آوردند. پس از این بحث، بخشی از بدنه نخبگانی کشور، تعبیر رهبر انقلاب از بازسازی ساختار فرهنگی را به‌مثابه اشاره به چالش‌های موجود در نسبت بین نهادها و سازمان‌های فرهنگی تلقی کرده و از این زاویه به تحلیل موضوع پرداختند. با این وجود تقریبا سه ماه بعد، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کردند که منظور ایشان از ساختار «ساختار فرهنگی جامعه، ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن» بوده است.
تاکید رهبری بر کلیدواژه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و همچنین تأمل در سیر دیدارهای اخیر ایشان حاکی از آن است که با توجه‌ به همسویی سران قوای سه‌گانه با گفتمان انقلاب اسلامی و روان‌تر شدن حرکت قطار انقلاب در مسیر تحقق «دولت اسلامی»، آیت‌الله خامنه‌ای ضمن امتداد پیگیری پروژه دولت اسلامی، طراحی ویژه‌ای برای فراروی از این لایه داشته و درصدد مدیریت فضا برای یک بازسازی عمیق فرهنگی درجهت تحقق جامعه و حتی تمدن اسلامی هستند. فراروی از لایه دولت اسلامی به لایه‌های «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» در این برهه زمانی و از سوی رهبر انقلاب به‌نحوی در‌حال پیگیری است که میزان خلوص ادبیات دینی در آن بسیار مشهود است؛ گویی رهبر انقلاب...ادامه مطلب