تاریخ : Sat 22 Jul 2023 - 10:30
کد خبر : 81972
سرویس خبری : اندیشه

پیچیدگی‌های فهم پیچیدگی‌های مساله پوشش

برخورد با بی‌حجابی؛

پیچیدگی‌های فهم پیچیدگی‌های مساله پوشش

مساله پوشش و خصوصا حجاب بانوان موضوع چالشی این روز‌های کشور است.

پیام همدانی، خبرنگار:مساله پوشش و خصوصا حجاب بانوان موضوع چالشی این روز‌های کشور است. دوباره اختلاف نظرها درخصوص گشت ارشاد، برخورد با بی‌حجابی یا آنچه اپوزیسیون اسمش را مبارزه مدنی با جمهوری اسلامی گذاشته بالا گرفته است. جامعه ما به تازگی از یکی از پیچیده‌ترین و خسارت‌بار‌ترین تحولات اجتماعی پس از انقلاب اسلامی عبور کرده و بعد از ماه‌ها آشوب خیابانی و هزینه‌های سنگین اقتصادی و سیاسی آرامش بیشتری حاکم است. هرچند تبعات امنیتی این حوادث خصوصا در سیستان‌و‌بلوچستان همچنان ادامه دارد اما بیم آن می‌رود بی‌تدبیری در این زمینه، فضای کشور را مجددا امنیتی کند.
منشاء شکل‌گیری حوادث تلخ پاییز 1401 فوت خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس امنیت اخلاقی بود و از آن پس انتشار اخبار‌ فعالیت مجدد گشت ارشاد یا نمونه‌های مشابه آن، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. در این چند روز اخیر انتشار کلیپی از برخورد با افراد بی‌حجاب حاشیه‌ساز شده است. تصویری مربوط به پارکی در شمال شهر تهران است که چند نفر با ادبیات نادرست و با انتشار بدون محدودیت چهره افراد به آنها تذکر می‌دهند. مجموعه اظهارنظرها درخصوص حجاب و گشت ارشاد در دو دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند:
1. برخی گروه‌ها و نخبگان سیاسی یا بخش‌هایی از جامعه ما، لغو هرگونه محدودیت در پوشش را مطالبه می‌کنند. رادیکال‌ترین مواضع طبق معمول به اپوزیسیون اختصاص دارد و پس از آنها با ادبیاتی تعدیل‌شده از سوی تعدادی از اصلاح‌طلبان دنبال می‌شود. اپوزیسیون البته از تشدید تنش‌ها قطعا استقبال می‌کند و آن را فرصتی برای فرسایش بیشتر سرمایه اجتماعی نظام تلقی می‌کند. اصلاح‌طلبان هم احتمالا ‌انگیزه‌های سیاسی بالایی دارند و هرچند در اظهارنظر‌هایشان حاکمیت را نصیحت می‌کنند اما سابقه‌شان نشان می‌دهد تمایلی به حل و فصل چالش قدیمی حجاب ندارند و بیشتر مایل هستند از آن به‌عنوان یک ابزار سیاسی و تبلیغاتی برای کسب کرسی استفاده کنند. به هرحال...

متن کامل را اینجا بخوانید.