تاریخ : Sat 22 Jul 2023 - 09:30
کد خبر : 81970
سرویس خبری : اندیشه

آزادی به سمتی حرکت می‌کند که  خود  ویرانگر  است

وحید سهرابی‌فر، مترجم کتاب اخلاق و اصالت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آزادی به سمتی حرکت می‌کند که خود ویرانگر است

امروزه می‌توان ردپای ایده‌آل اصالت را در میان نظرپردازی‌های متفکران، توصیه‌های روانشناسی و مشاوره، فیلم‌ها و رمان‌ها و… به‌روشنی مشاهده کرد.

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:امروزه می‌توان ردپای ایده‌آل اصالت را در میان نظرپردازی‌های متفکران، توصیه‌های روانشناسی و مشاوره، فیلم‌ها و رمان‌ها و… به‌روشنی مشاهده کرد. توصیه‌هایی چون «براساس فهم خودتان زندگی کنید» یا «از قلبت پیروی کن!»، «مهم خواست توست و نه قضاوت دیگران» نمونه‌هایی از رشد چنین تفکری است. 
علاوه‌بر موضوع مهم این کتاب، نویسنده کتاب نیز فیلسوف برجسته‌ای‌ است که به‌خوبی زوایای مختلف این بحث را کاویده. چارلز تیلور یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان فعلی جهان است که در موضوعات مختلف ایده‌پردازی کرده است. در میان آثار او، بررسی هویت انسان مدرن، شکل‌گیری مدرنیته، وضعیت ایمان در عصر جدید و ساختارهای مطلوب سیاسی-اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین جهت با وحید سهرابی‌فر مترجم کتاب اخلاق اصالت و دین‌پژوه گفت‌وگویی را صورت دادیم که در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

*من ایده‌های تیلور را برای جامعه خودمان مفید یافته‌ام. موضوعاتی که به آنها می‌پردازد و روش‌هایی که به آنها توجه دارد نوع و سنخ بحث‌هایی که ارائه می‌دهد می‌تواند با مشکلات و چالش‌هایی که در جامعه ما وجود دارد ارتباط خوبی برقرار کند.

*لزومی ندارد بگوییم فردگرایی باید در 20 یا 30 سال گذشته عوض شود. تیلور برداشت و تحلیلی از وضعیت و اتفاقات دارد. عصر اصالتی که او از آن یاد می‌کند به 60 تا 70 سال اخیر متوجه است. چیزی که از دهه 60 میلادی به بعد کم‌کم زمینه‌ساز اصالت می‌شود، توسط تیلور ارزیابی می‌شود و او تحلیل خود را ارائه داده است. لزومی ندارد که این تحلیل حتما تغییر کند.

*ذهنی‌انگاری دربرابر عینی‌انگاری قرار می‌گیرد، به این معنا که آیا ارزش‌های اخلاقی را اموری واقعی در متن عالم می‌دانید؟ به این معنا که ارزش‌های اخلاقی چیزهایی مستقل از من و شما هستند و از خواست و اولویت‌های ما تبعیت نمی‌کنند.

*در فردگرایی حداکثری و نسبی‌گرایی که وجود دارد فرد گمان می‌کند تصمیمی را به‌تنهایی گرفته است که می‌خواهد از آن دفاع کند و اسمش را  اصالت می‌گذارد ولی آن تصمیمی که شما فکر می‌کنید به‌تنهایی گرفته‌اید هم تصمیمی نیست که به‌تنهایی گرفته باشید. گویا شما از یک بافت اجتماعی به بافت اجتماعی دیگر و از گروهی به گروهی دیگر کوچ کرده‌اید. 

متن کامل را اینجا بخوانید.