تاریخ : Thu 20 Jul 2023 - 00:30
کد خبر : 81887
سرویس خبری : دانشگاه

کار حرفه‌ای برای سربازی

در چند سال اخیر ۳۰۹۸ فارغ‌التحصیل دانشگاه خدمت سربازی‌شان را در شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی گذراندند

کار حرفه‌ای برای سربازی

سربازی، این ابرچالش دوران جوانی پسران ایرانی که سال‌هاست تغییر و اصلاح مدل اجرایی آن تبدیل به نقل محافل و نشست‌های جوانان و دانشجویان با مدیران و مسئولان بوده و هست.

ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه:سربازی، این ابرچالش دوران جوانی پسران ایرانی که سال‌هاست تغییر و اصلاح مدل اجرایی آن تبدیل به نقل محافل و نشست‌های جوانان و دانشجویان با مدیران و مسئولان بوده و هست. دوره 21 ماه‌ای که به موجب آن آینده بسیاری از جوانان به واسطه نگرانی‌های مختلف و تاخیر در پذیرش و انجام آن، دستخوش تغییرات مختلفی شد. مثل تب گرفتن مدرک کارشناسی‌ارشد که زمانی به خاطر دیرتر مواجه شدن با سربازی به یک اولویت تبدیل شد. تاثیرات این 21 ماه به ظاهر ساده اما جانفرسا و البته خاطره‌انگیز را باید به شکل دقیق‌تری مورد پژوهش و بررسی قرار داد اما از آمار 3 میلیون نفر غایب مشمول خدمت دوره ضرورت که شهریور ماه سال گذشته توسط رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا مطرح شد هم می‌شود فهمید تا چه میزان تغییر نگاه به ماجرای سربازی ضروری است و باید به‌عنوان یک اولویت محسوب شود. موضوع امروز گزارش «فرهیختگان» مربوط به نتایج یکی از همین تغییر نگاه‌ها به سربازی است که می‌تواند جوانه‌های امید را در دل اهالی علم و فناوری زنده کند و به جای یک مانع، سربازی به موقعیت فوق‌العاده‌ای برای خدمت به کشور و رشد فردی تبدیل شود. فضایی که هم سرباز از انجام فعالیت مورد علاقه و مربوط به رشته تحصیلی خودش احساس رضایت کند و هم امکان ظهور استعدادهای او فراهم ‌شود. این تاثیر مثبت حرکت رو به رشد جریان دانش‌بنیان کشور را هم تقویت می‌کند؛ اگرچه هنوز عدد و رقم آن بالا نیست اما اتفاق مثبت و قابل تکثیری است.

دانش‌بنیان‌ها چگونه درگیر سربازی شدند؟زمزمه‌های ورود دانش‌بنیان‌ها به قصه سربازی از سال 96 ایجاد شد. با موافقت رهبر انقلاب و به دنبال تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستادکل نیروهای مسلح شکل جدید از خدمت سربازی شکل گرفت. براساس این تفاهمنامه ....

متن کامل را اینجا بخوانید.