تاریخ : Wed 19 Jul 2023 - 09:30
کد خبر : 81836
سرویس خبری : دانشگاه

افزایش مشارکت دانشجویان  مستلزم بازنگری  شیوه‌های تدریس

مدیران مراکز رشد در گفت‌گو با «فرهیختگان» وضعیت مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه دانشگاه‌ها را بررسی کردند

افزایش مشارکت دانشجویان مستلزم بازنگری شیوه‌های تدریس

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با مدیران مراکز رشد کشور میزان مشارکت دانشجویان در ‌فعالیت‌های فناورانه را موردبررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه:امروزه در تمام کشورها فراهم کردن بستری مناسب برای افراد مستعد ایده‌پردازی، کارآفرینی و فعالیت در حوزه فناوری مورد توجه قرار گرفته است، تکنولوژی به‌سرعت درحال پیشرفت و ایجاد دگرگونی در سبک زندگی و نظام جهانی است و جذب افرادی که بتوانند در این حوزه محصولات جدیدی ارائه دهند ستون اصلی همراه شدن با این مسیر به‌شمار می‌رود و چه کسی بهتر از دانشجویان؟از دهه 70، مراکز رشد متعددی یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور تاسیس شده‌اند. رسالت این مراکز پرورش و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و به‌خصوص ایده‌های دانشگاهیان است، «فرهیختگان» در گفت‌وگو با مدیران مراکز رشد کشور میزان مشارکت دانشجویان در ‌فعالیت‌های فناورانه را موردبررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

علی علیپور، مشاور رئیس مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی گفت: «درصد وجود ایده‌های دانشجویی در مراکز رشد بستگی به ترویج بحث‌های نوآوری و فناوری در دانشگاه‌ها دارد، تجربه ما در دانشگاه خواجه نصیر نشان داده که بسترسازی در این زمینه باعث شده 80 درصد مراجعان ما در مرکز رشد از دانشجویان باشند.» وی افزود: «در ابتدا برای دانشجویان کلاس‌های توانمندسازی و ایده‌پردازی برگزاری کردیم، پس از آن دانشجویان شروع به تیم‌سازی و ایده‌پردازی کردند و درنهایت در مراکز رشد و نوآوری پذیرش شدند. ایده برخی تیم‌ها با شکست مواجه ‌شد و برخی به تولید محصول ‌رسیدند.» 

امین جان‌قربانی، مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به درصد ایده‌های دانشجویی در مراکز رشد گفت: «این مساله در مراکز رشد درصد متفاوتی دارد، اما ما یک مرکز رشد دانشگاهی هستیم. رئیس دانشگاه سمنان نیز معتقد است مسیر توسعه و پیشرفت دانشگاه از مرکز رشد می‌گذرد. تمام تلاش‌مان این است که فرهنگ نوآوری و ایده پروری را بین دانشجوها و اساتید هیات‌علمی گسترش دهیم و در این راستا تیم‌های فناوری که به مرکز رشد ما مراجعه می‌کردند در گام اول اساتید دانشگاه بودند، زیرا دانشجویان در مقطع لیسانس به مرحله ایده‌پروری نرسیده‌اند یا ایده‌های خامی دارند. به همین دلیل بهترین اقدام این است که با محوریت یک استاد وارد مرکز رشد شوند. به همین دلیل حضور فارغ‌التحصیلان و اساتید هیات‌علمی در مرکز رشد دانشگاه سمنان بیشتر مشاهده می‌شد.»...

متن کامل را اینجا بخوانید.