تاریخ : Tue 18 Jul 2023 - 07:50
کد خبر : 81776
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کتابخوان حرفه‌ای

کتابخوان حرفه‌ای

معتقد است هر نویسنده‌ای اگر به خواندن، زیاد خواندن، نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، باز هم در اصول هنری باید جهان‌بینی خود را بسازد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:معتقد است هر نویسنده‌ای اگر به خواندن، زیاد خواندن، نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، باز هم در اصول هنری باید جهان‌بینی خود را بسازد. و می‌گوید: «هنر یک نویسنده دراماتیک کردن واکنش‌های روزمره هر شخص است و تنها با این روش می‌توان هنر را جذاب و دیدنی کرد. باید دنبال فیلمنامه‌ای باشیم که به آن علاقه و دغدغه‌اش را داریم. از کلیشه و تکراری شدن موضوعات نترسید؛ چراکه تنها عناصری کلیشه می‌شوند که بارها ساخته و دیده شده‌اند و هنوز هم محل توجه و تولید هستند. در میان تجارب کارگردانی، بازیگری و نویسندگی، سختی کار نوشتن را کاملا حس کرده‌ام.» درباره سروش صحت بارها نوشته‌ایم و از خودش و جهانی که در سریال‌ها و فیلم‌هایش می‌سازد صحبت کردیم. وقتی آثار او را بررسی می‌کنیم سروش صحت قبل از «کتاب‌باز» با سروش صحت بعد از کتاب‌باز را دو فرد جدا از هم می‌بینیم. به بهانه پرونده‌ای که داریم، به سراغ گفت‌وگویی که با صحت به خاطر برنامه کتاب‌باز داشتیم، رفتیم تا جهان فکری او را بیشتر بررسی کنیم.
وقتی از صحت درباره نقطه‌ قوت برنامه کتاب‌باز پرسیدیم، او گفت‌وگو را این نقطه قوت دانست و گفت: «گفت‌وگو با آدم‌هایی که شاید سلایق متفاوتی داشته باشند از ویژگی‌های این برنامه است. فکر می‌کنم چه در کشور ما و چه در همه دنیا آدم‌ها با عقاید‌، نظرات و دیدگاه‌های مختلف بتوانند با یکدیگر حرف بزنند. اگر این اتفاق رخ دهد جهان جای قابل زیست‌تری می‌شود و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. در همین برنامه هم این رویکرد وجود دارد که آدم‌ها با سلایق مختلف دعوت می‌شوند و باب گفت‌وگو با آنها باز می‌شود. من و شما لزومی ندارد که حتما هم عقیده باشیم. این درست است که وقتی انسان با هم‌عقیده‌های خودش صحبت می‌کند، لذت‌بخش است؛ چرا‌که حرف‌های مشترک تکرار می‌شود و گویی حرف خودمان را از زبان دیگری می‌شنویم. ولی اتفاقا جایی گفت‌وگو به درد می‌خورد که انسان بتواند با کسی که عقیده یکسانی ندارد حرف بزند. این کار باعث می‌شود که هم افق دید شما گسترده‌تر شود و هم افق طرف مقابل‌تان. آدم‌ها باید بتوانند اگر هیچ نوع تعاملی هم با هم ندارند، با هم حرف بزنند.»
در گفت‌وگویی درباره اینکه تعریفش از هنر چیست، می‌گوید: ...

متن کامل را اینجا بخوانید.