تاریخ : Sun 16 Jul 2023 - 08:19
کد خبر : 81663
سرویس خبری : جهان شهر

2024 دوقطبی‌تر از 2020

کندی نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ مردم از دوقطبی شدن کشور خسته شده‌اند

2024 دوقطبی‌تر از 2020

کمتر از 500 روز دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد. اگر اجل به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مهلت دهد و مغزش توان فرمان دادن به اعضای بدنش را داشته باشد، او اصلی‌ترین کاندیدای حزب دموکرات است.

کمتر از 500 روز دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد. اگر اجل به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مهلت دهد و مغزش توان فرمان دادن به اعضای بدنش را داشته باشد، او اصلی‌ترین کاندیدای حزب دموکرات است. در آن سوی میدان یعنی در اردوگاه جمهوریخواهان، دونالد ترامپ یاغی، فعلا محبوب‌ترین چهره برای رقابت‌های انتخاباتی است. او در دوره چهار‌ساله‌اش در کاخ سفید، شکاف‌های موجود در جامعه آمریکا را چنان وسعت بخشید که جامعه در بسیاری از مسائل در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، بلیت حضور دوباره او در کاخ سفید را باطل کرد اما شکافی که در حوزه‌های مختلف در جامعه آمریکا پدید آورد، روزبه‌روز عمیق‌تر شد تا جایی که وبگاه سی‌ان‌ان در سالگرد استقلال آمریکا، این پرسش را مطرح کرد که «این کشور چه تعداد سال دیگر را به شکل کنونی خود جشن خواهد گرفت؟» به‌طور حتم شکاف‌ها در انتخابات سال آینده و با توجه به فاصله‌گذاری حداکثری بین دو حزب، گسترش پیدا خواهد کرد. نگرانی از این وضعیت باعث شده تا حتی «رابرت اف کندی جونیور»، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بگوید: «مردم آمریکا از دوقطبی شدن کشور خسته شده‌اند». او افزود: «مردم از خشم موجود در کشور خسته شده‌اند. آنها می‌خواهند سیاستمداران دموکرات و جمهوریخواه بر ارزش‌هایی تمرکز کنند که ارزش‌های مشترک مردم در این کشور است و نه اینکه بر مسائلی تمرکز کنند که سبب تفرقه در کشور می‌شود.»‌ او دوقطبی شدن فضا را «بسیار سمی و بسیار زهرآگین» خوانده و گفته «به نظرم ‌این وضعیت بیش از هر زمان دیگری از دوران جنگ داخلی آمریکا تاکنون، خطرناک‌ شده است.»‌ فشارها روی اتحاد در آمریکا گسترده و متنوع شده است. به نظر می‌رسد یک واگرایی گسترده در قوانین اساسی زندگی بین قرمز (جمهوریخواه) و آبی (دموکرات) در همه چیز از تغییرات اقلیمی و در سقط جنین و اسلحه تا آنچه معلمان می‌توانند در کلاس بگویند، پدید آمده است.

تشدید درگیری‌ها باعث شده در هر ائتلاف سیاسی، طرف مقابل نه یک رقیب سیاسی، بلکه یک «دشمن» که تصور آنها از آمریکا را تهدید می‌کند، ارزیابی شود. در جامعه امروز آمریکا دیدگاه‌های عمیقا منفی نسبت به طرف مقابل بسیار گسترده‌تر از گذشته است....

متن کامل را اینجا بخوانید.