تاریخ : Sat 15 Jul 2023 - 09:38
کد خبر : 81615
سرویس خبری : اندیشه

آتش سیاست‌های مهاجرتی غلط به جان فرانسه افتاد

بررسی پدیده مهاجرت و سیاست‌های هویتی در اعتراضات اخیر فرانسه در گفت‌وگو با رحمان قهرمان‌پور

آتش سیاست‌های مهاجرتی غلط به جان فرانسه افتاد

 به‌منظور بررسی پدیده مهاجرت در اروپا و بحرانی که از قِبل کثرت هویتی برای کشوری مانند فرانسه به وجود آمده با رحمان قهرمان‌پور، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

سیدجواد نقوی-فاطمه بریمانی ورندی، گروه اندیشه: به‌منظور بررسی پدیده مهاجرت در اروپا و بحرانی که از قِبل کثرت هویتی برای کشوری مانند فرانسه به وجود آمده با رحمان قهرمان‌پور، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* در کشور ما سوال اصلی نسبت به مهاجران این است که آیا اینها می‌توانند باری را از روی دوش کشور بردارند و به توسعه و تولید کمک کنند یا اینکه برعکس، هزینه مازادی روی دست کشور هستند؟ آن هم در وضعیتی که کشور ما با شرایط سخت اقتصادی دست به گریبان است. همین بحث در ترکیه درباره مهاجران سوری است که در انتخابات آنها به اوج خود رسید؛ اینکه 4.5 میلیون سوری آواره جنگی در ترکیه حضور دارند، خودش مسائل متعددی را به وجود آورده است. دولت اردوغان ابتدا مدارسی را تاسیس و سعی کرد به اینها جا بدهد اما طبیعتا مدیریت تمام مسائل مرتبط به مهاجرت کار آسانی نیست.

*فرض کنید در شرایط بحران اقتصادی، مهاجران هم می‌آیند و مغازه می‌زنند و شاید به‌خاطر شرایط بدی که دارند، اجناس را ارزان‌تر بفروشند و همین مساله هم تنش اجتماعی ایجاد می‌کند. بخشی از اینها زبان کشور مقصد را بلد نیستند و در فرهنگ آن کشور ادغام نمی‌شوند، بنابراین تنش فرهنگی به‌وجود می‌آید.

این همان مشکلی است که فرانسه سال‌هاست دارد. 

 متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.